Z nowym uczniem sam na sam, czyli o wyjściu z progu na pierwszej lekcji

Jutro czekają mnie pierwsze lekcje z uczniami, którzy realizują indywidualną ścieżkę kształcenia. Co więcej, udaję się do szkoły, w której pracowałam przed powstaniem gimnazjów.

Nowa (stara) szkoła, nieznani uczniowie, sale lekcyjne- nie wiem jak wyposażone, brak wiedzy o tym, czy uczniowie posiadają już podręczniki. WIELKA NIEWIADOMA.

Z tego powodu przygotowuję się do lekcji w taki sposób, jakby poza  uczniem i mną niczego więcej w sali nie było.

Sprawy organizacyjne podam w pigułce. Ważniejsze jest dla mnie zbudowanie relacji z uczniem oraz zorientowanie się w jego umiejętnościach. 
Dlatego przygotowałam  na lekcje puzzle (pociętą na wiele elementów widokówkę).

Czego uczy układanie puzzli? 

Na przykład wytrwałości w dążeniu do celu i koncentracji na zadaniu, bo jeśli się chce zobaczyć, co wyjdzie po złożeniu wszystkich elementów,  trzeba się postarać. Ponadto puzzle ćwiczą precyzję ruchów i rozwijają spostrzegawczość. Przebywając z uczniem, będę miała okazję zaobserwować, jak radzi sobie z analizą i syntezą wzrokową

Ułożony obrazek uczeń wklei do zeszytu- to będzie  miejsce akcji.

Następnie narysuje/ wklei (do wyboru) jedną postać- to będzie bohater opowiadania. Warto mieć ze sobą przeczytane już gazety i dać możliwość wyboru postaci.
Potem uczeń przypisze tej postaci cechy charakteru według własnego uznania (minimum 10). Sposób ich wynotowania ani kolejność nie będą istotne. Chcąc zorientować się, czy  uczeń rozpoznaje części mowy, możemy zasugerować, żeby były to przymiotniki. 

Ostatni etap pracy to redagowanie opowiadania twórczego, w którym uczeń między innymi opisze miejsce i zaprezentuje bohatera. Pozwolę mu puścić wodze fantazji. Niech opowiada- pisemnie lub ustnie, a ja będę  ewentualnie pomagać snuć historię, zadając  pytania pomocnicze.

Oto proponowany przeze mnie temat opowiadania:

Co by było, gdybyś znalazł się w  tajemniczym miejscu w towarzystwie nieznajomej postaci?

Jaka pierwsza lekcja danego przedmiotu, taki stosunek do niej ucznia przez cały rok szkolny. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4