Jak zintegrować klasę, czyli pierwszy rok razem w szkolnej rzeczywistości

Zbliża się początek roku szkolnego, a ja zastanawiam się, jak zintegrować klasę, której wychowawcą zostanę. 

Doszłam do wniosku, że najlepsze efekty przynosi angażowanie uczniów w momencie ich poznawania, czyli podczas pierwszych kontaktów. 

Każdy z nas wie, jaka jest siła pierwszego wrażenia.
Podjęłam działania w celu włączenia nowych uczniów w tworzenie atmosfery klasy. 
 
Już na pierwszym spotkaniu pokazałam im, że są dla mnie bardzo ważni, liczę się z ich zdaniem, jestem otwarta na ich pomysły i oczekiwania. 


Zaproponowałam ćwiczenie, które miało na celu zacieśnianie więzów klasowych i budowanie relacji opartych na zrozumieniu, akceptacji i zaufaniu. Miało zachęcić ich do wzajemnego słuchania, uczyło odwagi w wypowiadaniu się na forum, w obecności innych.
Ponadto ćwiczenie to pokazało, jak wielkie znaczenie mają słowa i jak wiele mogą zmienić. 

Oto opis ćwiczenia:

Etap I
1. Podziel uczniów losowo na pary.  Niech osoba młodsza w parze zostanie osobą A, a starsza osobą B. 
Różnorodne sposoby podziału uczniów zaprezentuję w innym wpisie na blogu.
2. Przygotuj stoper lub wykorzystaj aplikację internetową do odmierzania czasu, jeśli posiadasz komputer, ekran i łącze z internetem.

3. Poinformuj  uczniów, że za chwilę będą mieli minutę na zaplanowanie wydarzeń, imprez klasowych na bieżący rok szkolny.
4. Osoba A proponuje, np. Zorganizujemy we wrześniu Dzień Chłopca.
5. Osoba B kończy zdanie, używając sformułowania „TAK, ale ...” (Tak, ale tylko wówczas, jeśli chłopcy zorganizują dla nas Dzień Kobiet).
6. Osoba A dopowiada swoją kwestię, używając tego samego sformułowania „TAK, ale ...” (Tak, ale Dzień Kobiet jest w późniejszym terminie.)
7.Ćwiczenie trwa aż do skończenia czasu, a uczestnicy rozmowy kontynuują, podając argumenty do wymienionej wcześniej propozycji lub podając nową.


Etap II
1. Osoba A proponuje to samo wydarzenie. Tym razem uczeń odpowiada na propozycję, mówiąc „TAK i ....” .
2. Osoba A: Zorganizujemy we wrześniu Dzień Chłopca.
3. Osoba B: Tak i przygotujemy konkursy dla chłopców.
4. Uczniowie prowadzą rozmowę aż do zakończenia wyznaczonego czasu ( 1 minuta), a uczestnicy rozmowy kontynuują, podając argumenty do wymienionej wcześniej propozycji lub podając nową.

Podczas ćwiczenia pozwalam uczniom zająć wybrane miejsce w klasie, aby mogli swobodnie rozmawiać. 

Heureza:
Jakie emocje towarzyszyły Wam podczas ćwiczenia?
Która runda Was irytowała i dlaczego?
W której rundzie udało im się uzgodnić więcej rzeczy i z jakiego powodu?
Kiedy możecie wykorzystać taką formę uzgadniana w codziennym życiu?
Jaki jest wpływ tej techniki na rozmowę? Co można zyskać, a co stracić?
Co udało się Wam uzgodnić? 
Co pokazało Wam to ćwiczenie?

Podsumowanie:
Uczniowie wynotowują wszystkie propozycje wydarzeń i imprez klasowych, na przykład na tablicy. Ja praktykuję zapis  na kartce dużego formatu, aby na kolejnych zajęciach powrócić do propozycji uczniów.

Wierzę w to, że od tej pory łatwiej będzie nam o zrozumienie, szacunek i współdziałanie. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych