Odwrócona lekcja języka polskiego- to działa!
Czy można uczyć się, przebywając w domu, przed komputerem? Ależ oczywiście.
Zapraszam uczniów (do wykonania zadań) i nauczycieli (do korzystania z mojego pomysłu).
Lekcja poświęcona lekturze "Romeo i Julia"
Lekcja poświęcona redagowaniu charakterystyki
Przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii możemy wprowadzić metodę „lekcji odwróconej”, dzięki której:
- Uczniowie mają szansę odtwarzać wielokrotnie nowy materiał i pracować we własnym tempie.
- Są bardziej zaangażowani – mogą aktywnie pracować, zamiast biernie wysłuchiwać wykładu, którego część nie rozumie, a część się nudzi, bo zna prezentowane wiadomości.
- Mają stały dostęp do wykładów i materiałów – nie mogą stosować wymówek, że nie było ich na lekcji. To wymusza większą odpowiedzialność. Stają się samodzielni, uczą się organizacji czasu, w większym stopniu mają wpływ na własny rozwój.
- Dzięki częstszej pracy w grupach, lepiej współpracują i chętniej pomagają sobie nawzajem. Podnosi się też ich poczucie własnej wartości, kiedy dzięki większemu wsparciu nauczyciela lub innych uczniów zaczynają rozumieć zagadnienia, które do tej pory były „czarną magią” i zdobywają lepsze oceny.
- Nowe umiejętności są intensywniej ćwiczone, więc skuteczniej przyswajane.
- Materiały samodzielnie tworzone przez ucznia są świetnym sposobem na zaspokojenie potrzeby autonomii i zaistnienia wśród rówieśników. Nauczyciel ma więc większą satysfakcję i poczucie sensu pracy, kiedy może trafić ze swoim przekazem do wszystkich uczniów i osiągać coraz lepsze wyniki nauczania.
- Rodzicom łatwiej śledzić postępy swoich dzieci i współpracować z nauczycielem, aby zapewnić właściwe wsparcie.
Od jakiegoś czasu interesuję się lekcją odwróconą. Zamieszczone tu propozycje spodobały mi się i zainspirowały, by na stałe włączyć te metodę do pracy w liceum. Dziękuję i pozdrawiam
OdpowiedzUsuń