Łamiemy sobie głowy nad zadaniami

"Zawsze wydaje się, że coś jest niemożliwe, dopóki nie zostanie zrobione"
Nelson Mandela

Takie motto towarzyszyło naszym działaniom podczas Tygodnia Języka Polskiego. 

W tym czasie mierzyliśmy się z następującymi zadaniami:

1. Przysłowie prawdę ci powie
Zilustrowanie powiedzeń i/lub przysłów. Rozmowa z wychowankami na temat znaczenia danego powiedzenia (np. nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka; kwiecień – plecień bo przeplata trochę zimy trochę lata). Forma pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa - do wyboru.

2. Język polski jest ą-ę
Czytanie na głos tekstów z literami bez znaków diakrytycznych. Staranne przepisanie tekstu w prawidłowej formie.


3. Łamańce językowe
Płynne przeczytanie opisu dzidy. Bezbłędne przepisanie go. Wykonanie rysunku dzidy z zaznaczeniem wszystkich elementów, wymienionych w tekście.

4. Chmura wyrazowa
Wyszukanie i zapisanie w kolejności alfabetycznej ukrytych w chmurze staropolskich imion żeńskich i męskich.


 
5. Wykreślanka
Odnalezienie ukrytych w wykreślance (pionowo, poziomo, wprost i wspak) 30 wyrazów i wyjaśnienie ich znaczenia (wskazana praca ze słownikami).

6. Homofony
Wyjaśnienie znaczenia 15 par wyrazów.

Zadania uczniom bardzo się podobały. Odczytanie głośne tekstu bez znaków diakrytycznych nie ułatwiło wykonania zadania, uczniowie nic nie rozumieli.
Bardzo spodobał im się tekst o żyle. Najwięcej radości sprawiły łamańce językowe przy czytaniu opisu dzidy.
Zaangażowanie uczniów przerosło moje oczekiwania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych