Refleksyjnie obchodziliśmy Tydzień Edukacji Globalnej
Przybliżenie problemów związanych z kwestami uchodźstwa, będącego
bezpośrednim następstwem konfliktów zbrojnych i ich skutków dla ludności
cywilnej, tłumaczenie przyczyn i konsekwencji problemów globalnych
dotykających współczesnego świata, zwiększenie liczby osób rozumiejących
świat jako złożony i dynamicznie zmieniający się system, kształtowanie
umiejętności krytycznego myślenia, przełamywanie istniejących
stereotypów i uprzedzeń i ukazywanie wpływu jednostki na globalne
procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę.
Uczniowie poznawali autentyczne historie czytając fragmenty książki
"Kontener" Katarzyny Boni i Wojciecha Tochmana. Reportaże unaoczniły
warunki życia w obozie dla uchodźców, a uczniowie zweryfikowali utarte
przekonania, konfrontując je z autentyczną historią. Okazało się, że
tekst był dla nich odkrywczy.
Z kolei komiksy: "Wietnamska Róża", "Dom daleko od domu", "Gruzja
daleka i bliska", "Roksolana", "Emir" w atrakcyjnej formie opowiedziały
o tym, dlaczego uchodźcy do nas przyjeżdżają, czego się lękają, z
jakimi problemami muszą sobie poradzić w naszym kraju.
Dzięki lekturze i dyskusji uczniowie potrafili odpowiedzieć na pytanie:
Z jakimi problemami boryka się współczesny świat?
Z jakimi problemami boryka się współczesny świat?
Pytaliśmy o to, czego nie wiemy. Rozmawialiśmy o tym, czego i
dlaczego się boimy, bo chcemy przezwyciężać wrogość i niechęć, lęki,
obojętność i niewiedzę. Staraliśmy się zrozumieć, kim są uchodźcy i
imigranci, jakie mają potrzeby. Dyskutowaliśmy o lękach, które można
przezwyciężyć i o wartościach, które łączą, a nie dzielą.
Komentarze
Prześlij komentarz