niedziela, 3 grudnia 2017

Refleksyjnie obchodziliśmy Tydzień Edukacji Globalnej


Celem  tegorocznego Tygodnia Edukacji Globalnej w naszej szkole było podejmowanie działań edukacyjnych ukazujących problemy i wyzwania rozwojowe na świecie. Akcentowanie, że najważniejsze jest zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie.
Przybliżenie problemów związanych z kwestami uchodźstwa, będącego bezpośrednim następstwem konfliktów zbrojnych i ich skutków dla ludności cywilnej, tłumaczenie przyczyn i konsekwencji problemów globalnych dotykających współczesnego świata, zwiększenie liczby osób rozumiejących świat jako złożony i dynamicznie zmieniający się system, kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia, przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń i ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę.
Uczniowie poznawali autentyczne historie czytając fragmenty książki "Kontener" Katarzyny Boni i Wojciecha Tochmana. Reportaże unaoczniły warunki życia w obozie dla uchodźców, a uczniowie zweryfikowali utarte przekonania, konfrontując je z autentyczną historią. Okazało się, że tekst był dla nich odkrywczy.

Z kolei komiksy: "Wietnamska Róża", "Dom daleko od domu", "Gruzja daleka i bliska", "Roksolana", "Emir" w atrakcyjnej formie  opowiedziały  o tym, dlaczego uchodźcy do nas przyjeżdżają, czego się lękają, z jakimi problemami muszą sobie poradzić w naszym kraju.
Dzięki lekturze i dyskusji uczniowie potrafili odpowiedzieć na pytanie:
Z jakimi problemami boryka się współczesny świat?

Pytaliśmy o to, czego nie wiemy. Rozmawialiśmy o tym, czego i dlaczego się boimy, bo chcemy przezwyciężać wrogość i niechęć, lęki, obojętność i niewiedzę. Staraliśmy się zrozumieć, kim są uchodźcy i imigranci,  jakie mają potrzeby. Dyskutowaliśmy o lękach, które można przezwyciężyć i  o wartościach, które łączą, a nie dzielą. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz