Nowe pomysły na zajęcia z młodzieżą - trudny temat: UCHODŹCY
Gorąco polecam ćwiczenie” Albatros”, opublikowane np. w materiałach CODN „Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny”.
Przeprowadzenie go wymaga udziału 2 trenerów, może być wiec dla Ciebie okazja również do „wciągnięcia” w temat kolejnego nauczyciela .
PRZEBIEG ĆWICZENIA wg scenariusza CODN:
„Uczestnicy siedzą na ustawionych w kręgu krzesłach. W środku kręgu
znajduje się puste krzesło. Powiedz uczestnikom, aby wyobrazili sobie,
ze przyjechali z wizyta na wyspę Albatros i za chwilę będą mieli szansę
poznać mieszkańców wyspy (granych przez trenerów). Poinformuj, że razem z
drugim trenerem wyjdziesz z sali na 2–3 minuty, aby przygotować się do
krótkiej inscenizacji.
Część 1 (odgrywanie ról przez trenerów; 5 min).
Trenerzy (kobieta i mężczyzna) odgrywają role mieszkańców wyspy.
Wchodzą na salę, cały czas mrucząc pod nosem monotonną melodię.
Mężczyzna powinien mieć na nogach buty, kobieta powinna być boso.
Wchodzą do kręgu. Kobieta idzie w pewnej odległości za mężczyzną i
niesie miskę z orzeszkami ziemnymi, która kładzie pod pustym krzesłem.
Oboje spacerują, pozdrawiają siedzących delikatnym ukłonem, podchodzą
do uczestników, chwytają ich za obie stopy i stawiają je na podłodze.
Chodzi o to, żeby wszyscy siedzący w kręgu, obiema stopami dotykali
podłogi. Mężczyzna (trener) dotyka tylko mężczyzn, a kobieta (trener)—
przedstawicieli obojga płci. Wszystkie czynności wykonują w milczeniu, w
komunikacji między sobą i uczestnikami wykorzystują niewerbalne formy
przekazu (kontakt wzrokowy, potakiwanie, dotyk, mruczenie).
Następnie mężczyzna siada na krześle, a kobieta klęka przy nim na podłodze. Kobieta bierze
miskę z orzeszkami i częstuje mężczyznę. On bierze orzeszki i zjada
kilka głośno mlaskając. Potem mężczyzna daje miskę z orzeszkami kobiecie
i ona zaczyna jeść. Po posiłku mężczyzna kładzie swoją rękę na głowie
kobiety, a ona trzy razy schyla się i dotyka czołem podłogi. Po kilku
sekundach oboje wstają, skłaniają się lekko uczestnikom, tak jakby ich
pozdrawiali, po czym wychodzą z sali w ten sam sposób, jak weszli.
Cześć 2 (dyskusja; 10–15 min)
Poproś uczestników, aby opisali to, co przed chwila zobaczyli. Zadaj kilka pytań, które zainicjują krótka dyskusję.
— Co możecie powiedzieć o kulturze panującej na wyspie Albatros?
— Czy chcielibyście tam mieszkać?
Część 3 (rozwiązanie; 5–10 min)
Po zakończeniu dyskusji na temat kultury panującej na Albatrosie opowiedz uczestnikom, jak naprawdę wygląda życie na tej wyspie.
▼
O mieszkańcach wyspy Albatros:
Ludzie na wyspie Albatros są bardzo spokojni i szczęśliwi.
Największym bóstwem jest Matka Ziemia, która otaczana jest najwyższą
czcią. Kontakt z ziemia uważany jest za duży przywilej. Zadbanie o to,
aby goście dotykali stopami ziemi, jest więc wyrazem ogromnego szacunku.
Dzięki temu mogą bowiem czerpać energię z wnętrza ziemi. Kobiety na
wyspie są płcią uprzywilejowana, ponieważ to one dają życie, tak jak
Matka Ziemia. Mężczyźni muszą zawsze iść w pewnej odległości przed
kobietą, aby ochronić ja przed potencjalnym niebezpieczeństwem (np.
przed wężami). Z tego samego powodu mężczyźni zawsze muszą spróbować
jedzenia, zanim zacznie jeść kobieta. Kobiety — w przeciwieństwie do
mężczyzn — mają przywilej siedzenia na ziemi, aby być blisko Matki
Ziemi.
Zgodnie z wyspiarskim rytuałem mężczyźni mogą doświadczać
intensywniejszego kontaktu z ziemia poprzez poleżenie dłoni na głowie
kobiety, podczas gdy ona dotyka czołem ziemi. Rytuał ten kobieta może
zaoferować mężczyźnie, gdy darzy go szczególnym szacunkiem. Poza tym
rytuałem mężczyźni nie mogą dotykać kobiet bez ich pozwolenia.
▼
Omówienie ćwiczenia i ewaluacja (10–15 min)
Po przedstawieniu opisu kultury na wyspie Albatros rozpocznij dyskusję z uczestnikami:
Proponowane pytania do dyskusji:
— Co ma wpływ na nasz postrzeganie innych ludzi, innych kultur?
— Czy doświadczyliście sytuacji, gdy fałszywie, niezgodnie z rzeczywistością interpretowaliście pewne fakty?
— Dlaczego łatwiej jest nam zaakceptować niektóre praktyki kulturowe, a inne trudniej?
— Czy znacie praktyki kulturowe, które są według was, brutalne bądź nieludzkie? Czy powinny być zakazane?
▼
Dodatkowe informacje:
Czasem dyskutanci zbyt mocno akcentują kwestię nierówności płci.
Staraj się wtedy pokierować rozmową tak, by uczestnicy skupili się na
głównym temacie, podkreślając wpływ pochodzenia kulturowego na
postrzeganie innych. Zwróć uwagę na to, jak nasze pochodzenie kulturowe
wpływa na interpretację rzeczywistości osadzonej w innej kulturze,
wartościach i normach.”
Komentarze
Prześlij komentarz