Festiwal Projektów 2.0 tradycją naszej szkoły- DOBRA PRAKTYKA Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Festiwal Projektów 2.0 odbył się w Gimnazjum Publicznym im. Arkadego Fiedlera w Dębnie 27 maja 2015 roku.

Dzień ten stał się okazją do podsumowania pracy nad realizacją projektów edukacyjnych zgłoszonych do programu „Szkoła z klasą 2.0”. Jednocześnie integrował młodzież oraz promował działanie projektowe w naszej placówce. Pozwolił on wyjść uczniom ze szkolnych ławek i sal lekcyjnych, pochwalić się swoimi osiągnięciami, zaprezentować rezultaty projektów edukacyjnych.Wzięli w nim udział uczniowie klas i, II, i III, dyrekcja, nauczyciele, rodzice.
- Organizacja Festiwalu Projektów.
- Podsumowanie pracy uczniów i nauczycieli.
- Przedstawienie wyników pracy nad realizacją projektów edukacyjnych.
- Przedstawienie Kodeksu 2.0 lub jego ewaluacja.
- Wykorzystanie nowych mediów w procesach nauczania i uczenia się.
W Festiwalu Projektów
2.0 wzięli udział uczniowie, nauczyciele, dyrekcja szkoły, rodzice.
Przygotowaliśmy w tym celu okolicznościowe zaproszenia. Sami
przygotowaliśmy film z Festiwalu, udokumentowaliśmy fotografiami przebieg
uroczystości. Przekazaliśmy je do redakcji szkolnej gazety ,,Gimnazjak",
na stronę Urzędu Miejskiego w Dębnie i do lokalnej prasy.
Aby podkreślić TIK-owy wymiar Festiwalu, przygotowując
materiały, wykorzystaliśmy następujące programy i aplikacje:
- Film
- wywiad z synem Arkadego Fiedlera.
- Film z przebiegu
realizacji projektu dotyczącego ładnego pisania- Movie Maker.
- Film prezentujący
własnoręcznie wykonany alfabet w Animoto.
- Ankieta przygotowana w
programie Interankiety.
- Konkurs o tematyce
antydyskryminacyjnej- dokument Word.
- Wykresy słupkowe,
kołowe - Microsoft Excel.
- Prezentacje w Power
Point.
- Prezentacje w Emaze
poświęcone technikom uczenia się.
- Slajd zapowiadający
kolejne prezentacje - Adobe Illustrator.
Miały one
wymiar TIK-owy, nawiązywały do stworzenia Kodeksu 2.0, a ich potrzeba wynikała
z dyskusji podczas szkolnej debaty.
Efekty
pracy zespołów projektowych są powszechnie dostępne:
-
na stronie
internetowej „Szkoły z klasą 2.0”,
-
na blogach uczniów,
-
w „Merkuriuszu
Dębnowskim” (lokalna prasa),
-
na stronie Urzędu
Miejskiego w Dębnie.
Festiwal
Projektów 2.0 został zarejestrowany w formie fotograficznej i filmowej.
Tegoroczny Festiwal Projektów odbywał się w czytelni szkolnej.
Gimnazjaliści publicznie przedstawili rezultaty
różnorodnych projektów, poświęconych: napojom energetycznym, nauce płynącej z
bajek, badaniu dystansu społecznego, pepsi i coca-coli, odwróconej
lekcji " Z wizytą w renesansie", promowaniu czytelnictwa poprzez
akcję "Przyjdź, zobacz, posłuchaj", Arkademu Fiedlerowi w oczach
matematyka, Irlandii, ładnemu pisaniu oraz cykleoidzie.
W jego przygotowanie zaangażowali się:
koordynator i opiekun projektu p. Wioletta Rafałowicz
oraz opiekunowie projektów edukacyjnych:
p. Wiesława Jaśkiewicz, p. Danuta Fossa, p.Monika Kubica, p. Karolina Włodarczyk, p. Maria Paliwoda
i p. Renata Kunisz, p. Elzbieta Baraniecka.
p. Wiesława Jaśkiewicz, p. Danuta Fossa, p.Monika Kubica, p. Karolina Włodarczyk, p. Maria Paliwoda
i p. Renata Kunisz, p. Elzbieta Baraniecka.
Realizujący projekty
przygotowali scenariusz całej uroczystości i harmonogram uczestnictwa
poszczególnych klas.
Konferansjerami na Festiwalu Projektów 2.0 byli:
Emilia Smagło i Konrad Maciejewski.
W czasie
Festiwalu Projektów 2.0 uczniowie zaprezentowali swoje dokonania w wybrany
przez siebie i uzgodniony z nauczycielem sposób:
- egzemplarze
gazetki szkolnej „Gimnazjak”, którą nieodpłatnie rozdawano
zainteresowanym,
- fotografie wykonane w
ramach zadań projektowych oraz ilustrujących poszczególne etapy realizacji
projektu i wydanie najciekawszych artykułów,
- wystawa prac,
wykonanych podczas realizacji projektów,
- filmy reklamowe,
- prezentacje.
Szczególnie podobało
się przeprowadzone z udziałem publiczności doświadczenie z fizyki, jak również
zabawny film ukazujący, jak piszemy gęsimi piórami. Ponadto uczniowie
mogli wziąć udział w konkursie o tematyce dyskryminacyjnej, jak również z
wiedzy na temat renesansu w literaturze i w sztuce.
Największym sukcesem
było jego perfekcyjne zaplanowanie, przygotowane prezentacje oraz
zainteresowanie oglądających. Super sprawdziły się konkursy z nagrodami.
Jeśli chcielibyśmy w pokazać przyszłości efekty pracy uczniów społeczności
lokalnej, należy Festiwal Projektów 2.0 zorganizować w Dniu Otwartym Szkoły
(wtedy gościmy uczniów klas 6) podczas uroczystości wręczenia Listów
Gratulacyjnych oraz w trakcie Święta Patrona Szkoły. Przygotowujący Festiwal
uczniowie byli zadowoleni z efektów własnej pracy. Wierzę, że dało im to dużo satysfakcji.
Przeprowadziliśmy sondaż wśród współorganizatorów
Festiwalu Projektów 2.0.Ankietę ewaluacyjną przygotowaliśmy wcześniej, a wypełniliśmy zaraz po Festiwalu.
Oto jej wyniki:
1. Jak przygotowali się organizatorzy? (konferansjerzy, prezentujący projekty itd.)
- Według mnie wszyscy
bardzo rzetelnie się przygotowali
- Organizatorzy
przygotowali ciekawą formułę festiwalu, konferansjerzy czytają
głośno, wyraźnie oraz ciekawie modulują głosem. Projekty także są
różnorodne i interesujące
- Atmosfera była przyjemna,
goście byli cisi, a prezentujący dobrze się spisali
- Bardzo dobrze, biorąc
pod uwagę stres i złośliwości rzeczy martwych
- Według mnie bardzo
dobrze wszyscy się przygotowali. Każdy miał swoje własne ciekawe
pomysły na przedstawienie prezentacji.
- Publiczność reagowała
oklaskami
- Mimo wszystko nie
spodziewałem się tak miłego odzewu, większość była grzeczna i wszyscy
słuchali
- Większość słuchała z
zainteresowaniem, nieliczni uczestniczyli w przygotowanych konkursach.
Jedynie kilka osób zachowywało się za głośno
- Duża ilość tekstu ich
zanudzała, ciekawe projekty przyciągały uwagę
- Uczniowie byli
wyraźnie zaciekawieni przedstawionymi projektami,
ponieważ przedstawiający bardzo ciekawie opowiadali
- Zainteresowani byli
najbardziej filmami
- Szczegółowe
rozplanowanie czasu realizacji
- Organizatorzy mogliby
pomyśleć, aby bardziej zaangażować publiczność podczas prezentowania
projektów. Wszystko inne jest w porządku
- Mniej stresu
- 6, ponieważ wszystko
jest dokładnie przygotowane w bardzo ciekawy sposób
- Festiwal bardzo mi się
spodobał. Mogłam pokonać swoje słabości
- Festiwal Projektów 2.0
oceniam na 6, ponieważ jest to dobry pomysł na pokazanie swoich
zainteresowań i zachęcenie innych do udziału w nim
- Oceniam festiwal na
sześć, ponieważ pomaga w wyborze projektu
- Festiwal oceniam na
5.Jest to bardzo ciekawa forma przekazywania wszelakiej wiedzy
- Najlepiej udał się
konkurs dotyczący tytanów renesansu, ponieważ uczniowie chętnie brali w
nim udział
- Prezentacje- uważam ,
że były barwne i zachęcające
- Najlepiej wyszło
przedstawianie wyników ankiet
- Filmiki o ładnym
pisaniu, ponieważ były śmieszne i zaciekawiły publiczność
- Najlepiej wyszły
prezentacje projektów, którym poświęcono wiele pracy w przygotowanie
- Mniejsza ilość
czytanego tekstu, więcej mówienia własnymi słowami
- Warto zmienić układ
stolików
- Warto by zrobić kilka
prób, lepiej zorganizować czas
- Można częściej
zapraszać pierwszoklasistów na środek, zadawać im pytania itp.
Wykaz załączników:
Komentarze
Prześlij komentarz