Szkolna akcja BEZ NIENAWIŚCI- DOBRA PRAKTYKA Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Cele:
1.
Zachęcenie,
zainspirowanie i wyposażenie w wiedzę potrzebną do przeprowadzenia zajęć i
działań z młodzieżą, które mają uświadamiać, zmieniać postawy i mobilizować do
wspólnego działania w celu przestrzegania praw człowieka w Internecie i poza
nim.
2.
Promowanie
szacunku do ludzi, ich różnorodności, prawa człowieka i świadome użytkowanie
mediów i Internetu.
3. Przeciwdziałanie mowie nienawiści obecnej
w sieci poprzez rozwój kompetencji niezbędnych do rozpoznawania mowy
nienawiści i reagowania na łamanie praw człowieka. rozumie pojęcie: empatia,
4. Poznawanie istoty empatii i jej
przejawów,
5. Dostrzeganie potrzeby odczuwania empatii
i pomocy osobom znajdującym się w sytuacji zagrożenia własnego bezpieczeństwa,
6. Ustalanie zasad prowadzących do
tworzenia pozytywnych relacji z innymi,
7. Poznanie alternatywnych sposobów
zachowania w określonych sytuacjach,
8. Uważne oglądanie reklamy społecznej i
odczytanie jej przesłania,
9. Zauważenie niepożądanych sytuacji i reakcji uczniów w
swoim otoczeniu.
Internet jest motywem przewodnim
wszystkich spotkań nastolatków i każdej rówieśniczej rozmowy.
Zadaliśmy sobie następujące pytania:
-
Czy
w sieci czujesz się bezpiecznie?
-
Jak
zachowujesz się, kiedy ktoś Cię obraża?
-
Czy
wiesz, do kogo się zwrócić?
Odpowiedzi posłużyły nam do
przygotowania prezentacji PowerPoint „Bez Nienawiści w sieci”. Zamieściliśmy ją na wolnych licencjach na
stronie internetowej naszej szkoły.
Zaobserwowaliśmy, że w ostatnich latach nasiliło się
używanie wulgaryzmów. Wydaje się, że zwiększył się poziom akceptacji
wulgarnego słownictwa. Przeklinać zdarza się dorosłym, jak i dzieciom.
Większość z nich robi to wyłącznie pod wpływem emocji. Najczęściej wulgaryzmów
używa się w rozmowach ze znajomymi i rodziną. Spotykamy się z nimi na ulicy, w
środkach komunikacji, w szkole, w domu rodzinnym, a także w miejscach
spędzania wolnego czasu. Na drzwiach sal lekcyjnych pojawiły się hasła
nakłaniające do poszanowania języka ojczystego, jak i promujące wysoką kulturę
osobistą. Na lekcji języka polskiego poleciłam uczniom zredagowanie hasła
związanego z Dniem bez wulgaryzmów.
Wydrukowanymi hasłami oplakatowaliśmy
szkołę.
Ponadto opracowaliśmy ankietę, której celem było poznanie opinii uczniów na
temat cyberprzemocy, w związku
z realizowanym w Gimnazjum Publicznym w Dębnie projektem ”Najwyższy stopień zagrożenia”.
z realizowanym w Gimnazjum Publicznym w Dębnie projektem ”Najwyższy stopień zagrożenia”.
Wyniki ankiety opracowaliśmy, wysunęliśmy wnioski do
dalszej pracy.
Zachęcając do podjęcia tej tematyki nauczycieli, opracowałam
autorski scenariusz lekcji wychowawczej, który został zamieszczony na stronie
szkoły na wolnych licencjach.
Mogą z niego korzystać nie tylko nauczyciele z naszej
szkoły. Ulega on modyfikacji stosownie do potrzeb.
W ramach "Akcji bez nienawiści"
postanowiliśmy przeznaczyć specjalne wydanie "Gimnazjaka" problemowi
przemocy werbalnej, nietolerancji i rasizmowi w Internecie. Zwracamy uwagę na
problemy, sposoby radzenia sobie z nimi, jak również podpowiadamy, jak dbać o
swoje bezpieczeństwo w sieci. Numer dostępny jest w wersji elektronicznej
i papierowej.
Opracowaliśmy
krzyżówkę - BEZ NIENAWIŚCI, którą udostępniliśmy na blogu Internetowy
dzienniczek. Zachęcamy do jej rozwiązywania.
Uczennica Magdalena Pławińska
zaprojektowała dwie wersje logo na koszulkę w celach promocyjnych.
Swoimi działaniami objęliśmy
wszystkich uczniów naszej szkoły.
Szeroka
gama działań profilaktycznych, proponowanych przez naszą szkołę sprawia, że
uczniowie
w sposób naturalny przyswajają sobie ważne treści profilaktyczne.
w sposób naturalny przyswajają sobie ważne treści profilaktyczne.
Wykaz załączników:
Komentarze
Prześlij komentarz