Droga, którą podążamy- lekcja o kompetencjach miękkich

Lekcje wychowawcze mogą być tymi, na które się czeka. Bynajmniej ja w to wierzę, a wiara czyni cuda :). Tym razem zaprezentuję Wam mój pomysł na lekcję poświęconą temu, co wydarzy się w życiu moich wychowanków w ciągu najbliższych 14 miesięcy. 

Ale od początku.
Zaczęliśmy  od tego, jak zróżnicowane są drogi, biorąc pod uwagę stopień trudności, długość trasy, jej przeznaczenie, oznaczenie itp. Ten etap był szczególnie ważny, dlatego wypowiedzi uczniów wspierałam zadawanymi pytaniami pomocniczymi. 

Dopiero na kolejnym etapie dowiedzieli się, że będą w losowo wybranych grupach projektować  symboliczną drogę- pełną niebezpieczeństw, zagrożeń, spotkań z różnymi ludźmi, podczas której trzeba odpocząć, dokonać wyboru, zdecydować o czymś itp. Metaforyczna droga kończyła się w ostatnim dniu nauki szkolnej w gimnazjum. 
Aby uczniom było łatwiej ustalić, jak będzie się prezentował wspólny projekt metaforycznej drogi życia, grupy nie były liczne: 3-4 osoby dobrane na podstawie losowo wyciągniętych kart.
Każda drużyna otrzymała kartkę, wypakowała własne przybory szkolne i zabrała się do projektowania.

Gimnazjaliści byli pochłonięci swoją pracą, a drogi nie zawsze były bezpieczne.
Dojście do konsensu, dyskusje, pomysły, przekonywanie do swoich racji, przewidywanie trudności, wyznaczanie celów łączyło grupę i sprawiło, że wykonanie zadania sprzyjało zacieśnianiu więzi. 
Uczniowie zaprojektowali też z kubeczka jednorazowego pojazd, którym pokonywali zaprojektowaną przez siebie trasę.
Finalnie gromadziliśmy się przed pracą, a członkowie grupy, podróżując wybranym środkiem lokomocji,  opowiadali nam, jak przebiegała ich droga do celu. Podążaliśmy razem z nimi.

Jakie były zalety tych zajęć? Czego się uczyliśmy? Jakie umiejętności nabyliśmy? Najprościej określić je mianem kompetencje miękkie.
Wśród nich warto wymienić: kreatywność, dynamikę działania, komunikatywność, elastyczność, inicjatywa, współpraca w grupie, zarządzanie czasem. 
Plakaty wykorzystałam na lekcji języka polskiego w innej klasie, o czym napisałam TUTAJ

Jeśli pomysł Ci się spodobał, masz pytania, wykorzystałeś /-aś go swojej pracy, zostaw wiadomość w komentarzu. To zmotywuje mnie do dalszej kreatywności i zachęci do dzielenia się swoim doświadczeniem. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"