Moje ulubione sposoby podziału uczniów na grupy
Lubię pracę w grupie, ale nie w każdej klasie. Proces przygotowania do takiej formy pracy na lekcji bywa żmudny i długi. Jednak warto tego uczniów nauczyć.
Podział uczniów jest szczególnie istotny. Chodzi o to, aby każdy pracował z każdym, aby żaden uczeń nie był izolowany/ dyskryminowany, aby ze sobą rozmawiali i się wzajemnie poznawali, słuchali.
Oto moje ulubione sposoby podziału:
- Każdy uczeń wrzuca do worka (a mam taki pod ręką zawsze) jeden przedmiot/ rzecz po której się rozpozna. Robi to dyskretnie, nie pokazując swojego wyboru nawet sąsiadowi/ sąsiadce z ławki ani nauczycielowi. Przechodzę między ławkami, a uczniowie umieszczają w worku różne rzeczy. Podział na grupy to losowanie przez nauczyciela określonej liczby gadżetów, w zależności od planowanej ilości członków grupy. Właściciele stanowią zespół i zasiadają razem do pracy.
- Podział przy pomocy aplikacji ClassTools.net
Oczywiście, najpierw nauczyciel powinien przygotować koło- np. odpowiednia ilość numerów, zapisanie imion uczniów. Wada tej formy jest długo trwający podział na zespoły, ale jakże ekscytujący.
3. Uczniowie losują karteczki i siadają razem. Ten sposób stosuję przede wszystkim wtedy, kiedy planuję pracę w parach.
Przykładowe karteczki do losowania znajdują się TUTAJ.
4. Nauczyciel częstuje uczniów cukierkami, które są w różnokolorowych papierkach. Uczniowie posiadający ten sam kolor opakowania stanowią grupę.
5. Każde uczeń losuje kartkę z nazwą lub obrazkiem. Muszą odnaleźć swoją grupę, nie wypowiadając ani jednego słowa. Posługują się gestami i mimiką twarzy.
Jakie plusy dostrzegłam w pracy zespołowej?
- uczniowie mają więcej pomysłów
- wspólnie dokonują wyboru najciekawszego, najlepszego, najtrafniejszego
- wszyscy są odpowiedzialni za wykonania zadania
- podział zadań według talentów, możliwości, umiejętności w ramach grupy
- ujawnienie się zdolności, umiejętności
- odkrycie w sobie talentu
- uświadomienie swoich zalet lub wad
- poprawa relacji pomiędzy uczniami
- wykonanie obszerniejszej pracy niż w przydatku indywidualnej realizacji
- możliwość pracy w otoczeniu innych osób, otrzymywanie od nich wsparcia
Grupa wspiera, uczy
nowych rzeczy, dodaje odwagi, mobilizuje do większego wysiłku.
SWIETNE POMYSLY! Na pierwszy ogien wykorzystalam sposob z cukierkami. Frajda niesamowita!
OdpowiedzUsuńAsia
Cukierki goszczą u mnie na lekcjach bardzo często. Lubię też sznurki. Mam kilka zestawów, połączonych po trzy, cztery lub pięć, co umożliwia tworzenie grup, przy nieparzystej liczbie osób ;) Ja trzymam sznurki tak, aby uczniowie widzieli tylko ich zwisające dolne części, za które łapią. Potem, gdy puszczam górną ich część jest niezła ekscytacja, kogo z kim połączył los sznurkowy :)
OdpowiedzUsuńja stosuję też czasami puzzle
OdpowiedzUsuń