Kontrasty i przeciwieństwa w języku
Antonimy wskazują na przeciwstawne cechy i właściwości opisywanych elementów. Często wykorzystywane są do gry słów, która ma zaskoczyć odbiorcę i uatrakcyjnić tekst. W języku reklam służą pokazywaniu opozycji produktów „dobrych” i „złych”. Ułatwiają także zapamiętywanie sloganów reklamowych. W stylu artystycznym przybierają niekiedy postać oksymoronu.
Dla uczniów przygotowałam krzyżówkę, która bardzo się im spodobała. Oto ona:
Poniżej zamieszczam rozwiązanie krzyżówki.
Podstawową funkcją antonimów jest podkreślenie kontrastów wyrażanych za pomocą języka. Jeśli chcemy poćwiczyć dopisywanie przeciwieństw, polecam poniżej zamieszczoną wykreślankę. Uczeń wyszukuje w niej słowo i je zamalowuje dopiero wówczas, jak poda antonim podanego słowa. Zadanie bardzo aktywizuje uczniów.
Komentarze
Prześlij komentarz