Międzynarodowy Tydzień Języka Polskiego- zbiór zadań na kolejne dni tygodnia



W świątecznym rytmie przemierzam rok szkolny i tym razem szykuję się do Tygodnia Języka Ojczystego.

Z powodu ferii planuję świętować z uczniami od 18 lutego.
Zaproponuję im następujące zadania:

1. Wynotuj jak największą liczbę słów z ę i ą. Ułóż zdanie, w którym w każdym słowie wystąpi ą lub ę. Przygotuj rebus ilustrujący zredagowane zdanie (kolorowy).

2.  Korzystając z darmowej aplikacji http://www.superlame.com/ przygotuj mini komiks, w którym bohaterowie wypowiadają się w mowie zależnej i niezależnej. Skorzystaj z fotografii zamieszczonych na wolnych licencjach lub własnego autorstwa.

3. Oto utwór Ignacego Krasickiego. Stwórz do tego tekstu własne przypisy, korzystając z różnych źródeł.

Po stryju filozofie wziął jeden spuściznę,
Nie gotowiznę,
Tam, gdzie duch buja nad ciało,
Takich sprzętów bywa mało,

Ale były na szafach, w szafach słojków szyki,
Alembiki,
Papierów stósy,
Globusy
I na stoliku
Szkiełek bez liku,
A w końcu ławy
Worek dziurawy.
Wziął jedno szkiełko, patrzy, aż wór okazały.
Wziął drugie, a woreczek nikczemny i mały.
Westchnął zatem nieborak i rzekł: «Wiem, dlaczego
Były pustki w dziurawym worku stryja mego:
Gdyby był okiem, nie szkłem, na rzeczy poglądał,
I on by użył, i ja znalazłbym, com żądał».

4. Wykreśl 10 homonimów, a następnie zapisz, co znaczą.
Uwaga nauczyciele! Trzeba odciąć podpowiedź zamieszczoną po prawej stronie wykreślanki.
5.Ułóż z puzzli obrazek, a następnie opisz ukazaną sytuację. Pamiętaj, aby w zredagowanej przez siebie wypowiedzi użyć:
a) minimum 5 epitetów,
b) jedną przenośnię,
c) dwa porównania.
Podaj autora i tytuł książki, z której pochodzi przedstawiona scena.
Link do puzzli znajduje się TUTAJ.

Jeśli pomysł Ci się spodobał, masz pytania, wykorzystałeś /-aś go swojej pracy, zostaw wiadomość w komentarzu. To zmotywuje mnie do dalszej kreatywności i zachęci do dzielenia się swoim doświadczeniem. 



Komentarze

  1. Świtny pomysł. Spróbuję wykorzystać. Gratuluję, podziwiam.
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wiadomość. Proszę podzielić się z nami refleksjami i efektami pracy uczniów.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe zadania. Gratuluję pomysłów i dziękuję za inspirację ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry. Miło jest otrzymać informację zwrotną w formie komentarza na blogu. Motywacja potrzebna jest także dorosłym, a my tak często o tym zapominamy. Dziękuję :)

      Usuń
  3. Dziękuję za pomysł. sSorzystam po niewielkiej modyfikacji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za wiadomość. Proszę podzielić się z nami refleksjami i efektami pracy uczniów. Z przyjemnością poznam też modyfikacje. Dzielmy się swoimi pomysłami :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych