Jak wykorzystać moje mocne strony do nawiązywania nowych znajomości?

Lekcja wychowawcza to czas, który trzeba dobrze wykorzystać.
Dziś na zajęciach zadałam uczniom pytanie: Jakie są ich mocne strony?  
Nawiązałam do lekcji sprzed dwóch lat, kiedy podawaliśmy swoje trzy zalety i wspólnie stworzyliśmy drzewo zalet. 
Przywołany wpis przeczytacie TUTAJ.
Przypominaliśmy sobie minione zdarzenia, wynotowane zalety, wykonane drzewo owocowe.

Tym razem poprosiłam uczniów o podanie pięciu swoich mocnych stron.
Jak przebiegało zadanie?
Każdy uczeń odrysował na kartce papieru swoją dłoń i wpisał na niej (na palcach) 5 mocnych stron, jakie udało mu się w sobie odkryć.
Dłonie można było pokolorować według własnego pomysłu. Niektórzy potrzebowali pomocy rówieśników. Dopytywali się, czy są tacy, jak o sobie myślą. Prosili o wskazanie mocnej strony, gdyż nie potrafili ich w sobie odnaleźć. Ten etap pracy trwał dość długo. 
Następnie poleciłam uczniom, aby przypięli kartki do bluzek i pospacerowali po sali, odczytując zapiski na dłoniach kolegów i koleżanek.  Nie rozmawiali o wynotowanych zaletach, tylko po przeczytaniu uścisnęli sobie dłonie i spacerowali dalej. Zadanie bardzo ich zaabsorbowało.
Celem ćwiczenia było pokazanie uczniom, że każdy z nas może mieć zupełnie inne pasje, mocne strony i talenty, a wszystkie są  tak samo ważne i wyjątkowe. W ten sposób uczyliśmy się szacunku do innych i odwagi w dzieleniu się swoimi pasjami. 

Kolejny etap polegał na  połączeniu się w grupy według wspólnie ustalonego kryterium. Mimo starań to zadanie sprawiło wiele trudności. Uczniowie doszli do wniosku, że to zadanie jest niewykonalne, gdyż wielu nastolatków " nie pasowało" do żadnej grupy. 
Zapytałam ich, co trzeba by było zrobić, aby wszyscy przynależeli do jakiejś grupy? Rozwiązanie zostało wyartykułowane natychmiast- znaleźć to, co ich łączy, np. wspólne pasje, zainteresowania, ulubione tematy.
Po krótkiej rozmowie uczniowie doszli do wspólnych wniosków i na środku dłoni zanotowali kolejną swoją mocną stronę/ zaletę. Odpięli swoje kartki i wyeksponowali je w sali lekcyjnej.
Do rozmowy o zaletach jeszcze powrócimy. 
Na zakończenie zapytałam wychowanków: Jak wykorzystać mocne strony do nawiązywania nowych znajomości? Uśmiechnęli się i powiedzieli, że teraz już wiedzą. Należy szukać tego, co nas łączy, a w żadnym wypadku nie należy się koncentrować na różnicach.
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4