Co łączy talenty z marzeniami?



Kolorowe karteczki na lekcji wychowawczej to niezbędnik każdego nauczyciela. Szybka informacja zwrotna od uczniów, bez konieczności zabierania głosu, osobista refleksja, zachowanie anonimowości.


Tak też było i tym razem. Gimnazjaliści udzielali odpowiedzi na następujące pytania:

W czym jestem dobry? Czego można się ode mnie nauczyć? Na czym się znam?

Po napisaniu odpowiedzi o sobie uczniowie przyklejali kartki na wydzielonych częściach tablicy.

Chętni odczytali pogrupowane odpowiedzi, które z uwagą wysłuchaliśmy.

Następnie uczniowie podzielili się swoimi refleksjami i określili swoje uczucia, wyrazili opinię o swoich umiejętnościach, czy coś ich szczególnie zaskoczyło, co myślą o sobie i o innych.




Wnioski i pytania: Każdy ma jakiś talent. Może go jeszcze nie odkrył? Może nie ma odwagi komuś o tym powiedzieć/ pokazać, co potrafi? Może nie wierzy w swoje zdolności/ umiejętności? Może nie wykorzystał okazji/ szansy w celu ujawnienia zdolności?

Do zapamiętania: W odkrywaniu talentów pomagają nam emocje, bo talenty to naturalne predyspozycje naszego myślenia, działania, w związku z czym wykonywanie danej umiejętności sprawia nam przyjemność.

Uczniowie wykonali w dowolnej formie własne drogowskazy talentów. Zawierały one
5 umiejętności, które najbardziej oddają to, co uczeń kocha robić, na myśl o czym się uśmiechnął, co sprawia mu przyjemność i budzi jego wesołość.

Weronika napisała:

"Drogowskaz przedstawia pozytywne i mocne cechy mojej osobowości.



Są to umiejętności, które nabyłam wraz z doświadczeniem i erudycją. Ważne jest, aby pielęgnować swoje talenty, rozwijać zdolności i pogłębiać wiedzę. To właśnie one charakteryzują naszą osobę. Strzałki dokładnie odzwierciedlają moje zalety. Kreatywność i twórcze myślenie przydają się w każdych okolicznościach życia i coraz częściej są wymagane w pracy. Empatia jest jedną z ważniejszych relacyjnych umiejętności. To możliwość wczucia się w sytuację danej osoby. Jest ona szczególnym rodzajem wsłuchiwania się w to, co komunikuje o sobie drugi człowiek. Motywacja, wzbudza w nas energię do działania, nawet w trudnych sytuacjach. Ludzi, którzy potrafią się motywować, cechuje m. in.: pozytywne myślenie,wytrwałość i odporność na porażki. Budowanie międzyludzkich więzi jest ważnym czynnikiem, mającym wpływ na kształtowanie naszego charakteru. Jednak, aby osiągnąć cel, należy wspierać i okazywać zrozumienie dla innych ludzi. Duże znaczenie ma wysłuchanie człowieka, a następnie należy postarać się wzbudzić w nim poczucie tożsamości i bezpieczeństwa. Moje uczucia w związku z drogowskazem są jak najbardziej pozytywne. Jest Jest to świetna forma refleksji nad własnymi wartościami. Można określić w ten sposób swoje mocne strony. Zadanie to pomaga ukierunkować się w dobrą stronę."




W dalszej części lekcji uczniowie tworzyli swoją wizytówkę przyszłości, np. rysowali znak firmowy, logo, coś co ich charakteryzuje, pisali, czym się zajmują. Po zrobieniu wizytówek wychodzili na środek klasy i zaczynali się nimi wymieniać, rekomendując swoje usługi jak na spotkaniu biznesowym. Ochotnicy wypowiadali się o swoich wrażeniach, emocjach. Zestawiali swoje drogowskazy talentów z wizytówkami. Formułowali wnioski. Dostrzegali, że każdy ma talenty, a ich rozwijanie prowadzi do zadowolenia, życia w zgodzie ze sobą i spełnienia marzeń.

Oto przykładowy tekst zamieszczony na wizytówce:

"Po zarekomendowaniu swoich usług na wszelakich spotkaniach biznesowych odczuwam radość i spełnienie. Możliwość zaoferowania się w różnorodnych organizacjach rozwojowych jest wspaniałą szansą, aby pomóc innym i pogłębić własne zainteresowania. Wrażenia po spotkaniu są pozytywne, jestem pełna energii i chęci do pracy."

Z lekcji uczniowie wychodzili podbudowani. Ja wierzę, że ich samoocena wyraźnie wzrosła.

Kompletny scenariusz dostępny jest TUTAJ.

Dziękuję autorce i polecam innym nauczycielom.

Komentarze

  1. Pani Wioletto, niczym by byłe nasze scenariusze, gdyby nie Państwa zaangażowanie. Nawet najlepsze narzędzia potrzebują rąk i serca:) To ja dziękuję za Pani wkład w lekcję i projekt, właśnie tacy ludzie jak Pani zmieniają szkolną rzeczywistość:) Pozdrawiam całą klasę i dziękuję za tak ciepłe słowa!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4