Bigos poetycki, czyli coś nowego ze starego

Pierwszy Dzień Wiosny to powód, aby lekcja przebiegła odmiennie. Podręczniki i zeszyty pozostały w plecakach, a my przygotowywaliśmy COŚ NOWEGO ZE STAREGO.Pracowaliśmy w grupach, bo taką formę w sposób szczególny lubią moi uczniowie. Do egzaminu coraz bliżej, więc powtarzamy i utrwalamy wiadomości. Tym razem z liryki.

Nie wspominałam jeszcze o tym, że zbieram teksty wierszy, które recytują moi uczniowie i pożytkuję je powtórnie na swoich lekcjach. 

Tym razem wspólnie przyrządzaliśmy bigos :)


Wspomniane teksty poetyckie pocięłam na paseczki według wersów i wymieszałam. Zadaniem uczniów było stworzeni z nich nowej jakości, nowego dzieła poetyckiego i zaprezentowanie go klasie.

Początkowo przedstawiciele grup wybrali dziesięć wersów. Członkowie zespołów w ciszy je odczytali, przeanalizowali i rozpoczęli pracę twórczą. Na bieżąco mogli kartki wymieniać i z czasem było to dla nich naistotniejsze. Gotowy tekst przykleili na kartkach i zaprezentowali pozostałym. 


Lekcja bardzo się podobała. Uczniowie byli z siebie bardzo zadowoleni, a motywacja utrzymywala się przez całe zajęcia. 

Gimnazjaliści nie identyfikowali utworów. Taka wiedza utrudnialaby pracę i dekoncentrowałaby uczniów, którzy chcieliby odszukać oryginalne dzieło.

Oto wiersze moich uczniów:
Szepty nocy

Płynie ku brzegom nieznanym
I o policzek trąca- wieść ze świata,
Bo pamięć rzeczy, które widział, straci.
I patrzy w promień od ziemi odbity,
a słońce nad nią przedstawia artystę.

I cała ziemia jest niby poemat.
Łzy tylko w oczach zostaną piekące
I w dotyku jak krople rosy ręką w mokrej trawie.

Wkładam cię do koszyka na wodę przyszlości
Zanim dna jezior głębokich dosięgnie.
Widać jeden z jej brzegów.
Widać czółno mozolnie płynące pod prąd.

Dziwna planeta i dziwni na niej ludzie.
Tu- ni księżyc, ni ziemia.
Czym dla nich ziemia? Ciemności jeziorem.

Dziedziczymy nadzieję-
Tam znajdzie wszystko, cośmy porzucili:
Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei.
Gwiazdy i róże, i zmierzchy, i świty.

Czego uczyli się, co ćwiczyli i doskonalili moi uczniowie?
  • czytanie ze zrozumieniem,
  • redagowanie własnego tekstu z gotowych elementów,
  • określanie problematyki utworu,
  • budowa utworu lirycznego, podział na wersy i strofy,
  • nadawanie tytułu,
  • określanie podmiotu lirycznego, jego charakterystyka,
  • stosowanie środków stylistycznych, określanie ich funkcji,
  • dostrzeganie rymów lub ich braku,
  • utrwalanie pisowni wyrazów,
  • współpraca w grupie, w parze,
  • dyskusja, formulowanie argumentów, ustalenie wspólnego stanowiska.
Tekst jest wytworem finalnym, a nie celem samym w sobie :)

Jestem dumna z moich uczniów i miło zaskoczona efektami.














Komentarze

  1. Zastanawiam się, jakie umiejętności oprócz wartości estetycznych wykształca taka zabawa? Proszę o komentarz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam serdecznie. Zachęcam do podpisania się w komentarzu. Udzieliłam odpowiedzi Panu/ Pani w poście. Zadanie sprzyja realizacji podstawy programowej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy pomysl. Gratuluje. Wspaniała nauka przez zabawę.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Porządkujemy wydarzenia opisane w balladzie ,,Świtezianka" oraz dobieramy cytaty do grafik wygenerowanych przez AI