Zanim sięgniesz po... czyli lekcja empatii. Scenariusz zajęć na lekcję wychowawczą.



Scenariusz lekcji profilaktycznej


Adresatem lekcji są uczniowie gimnazjum klas I- III.
Czas lekcji: 45 minut.

Temat: Zanim sięgniesz po... czyli lekcja empatii.



Cele:


Uczeń:
  • rozumie pojęcie: empatia,
  • poznaje istotę empatii i jej przejawy,
  • dostrzega potrzebę odczuwania empatii i pomocy osobom znajdującym się w sytuacji zagrożenia własnego bezpieczeństwa,
  • ustala zasady prowadzące do tworzenia pozytywnych relacji z innymi,
  • zna alternatywne sposoby zachowania w określonych sytuacjach,
  • uważnie ogląda reklamę społeczną i odczytuje jej przesłanie,
  • integruje się z klasa,
  • współpracuje w grupie,
  • wyraża swoje zdanie i uzasadnia je,
  • zauważa niepożądane sytuacje i reakcje uczniów w swoim otoczeniu.


Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.


Metody:
metody aktywizujące: zabawa integracyjna, bank pomysłów, wchodzenie w role, burza mózgów, wizualizacja,
oglądanie reklamy społecznej autorstwa uczniów,
praca w grupach,
rozmowa kierowana.


Środki dydaktyczne:


mazaki, brystole, karteczki, nożyczki, pudełko, plastelina, różne gazety, film na DVD (reklama społeczna nagrana przez uczniów)


**********
PRZEBIEG LEKCJI


Wstęp


1. Zabawa integracyjna "Wrzuć strach do pudełka" (około 7 minut)


2. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę z przygotowanym zdaniem:


W naszej klasie / szkole boję się, że.....................................................


Uzupełnia zdanie i złożona karteczkę wrzuca do pudełka. Wybrany uczeń losuje je i odczytuje ich treść.


Ćwiczenie pomoże zidentyfikować, jakie problemy występują w klasie/ w szkole, czy uczniowie potrafią być asertywni i empatyczni.


3. Swobodne wypowiedzi na temat empatii (około 5 minut)


a) skojarzenia ze słowem empatia (burza mózgów),

b) jakie formy okazywania empatii są znane uczniom.


4. Sformułowanie tematu lekcji i uświadomienie celów lekcji.


********
Rozwinięcie


1. Tworzenie portretu EMPATYCZNEGO CZŁOWIEKA (praca w grupach - 10 minut). Praca może mieć dowolną formę, np. plastyczną, literacką, wokalną.


2. Zaprezentowanie wyników pracy grupowej. Wskazanie elementów świadczących o empatii. (5 minut)


3. Obejrzenie reklamy społecznej (jednej - wybranej - 3 minuty)
Papieros nie czyni nikogo dorosłym.
Twój wizerunek Twoją własnością prywatną.
Życie kończy się wraz z ostatnią kroplą alkoholu.


4. Nazywanie uczuć i formułowanie myśli bohaterów (5 minut):


a) Co czuje?

b) Co myśli?

c) Dlaczego podejmuje taką decyzję?

d) Któremu bohaterowi zabrakło umiejętności bycia empatycznym i dlaczego?

e) Co możemy zrobić, by stać się empatycznym?


5. Swobodne wypowiedzi uczniów. Wyciągnięcie wniosków. Ustalenie zadań w celu nabycia umiejętności bycia człowiekiem empatycznym.


Ćwiczenie: Jestem empatycznym człowiekiem (3 minuty)


a) Uczniowie zapisują na karteczce, jak by się zachowali, co by powiedzieli i komu, gdyby znaleźli się w świecie bohaterów filmowych/ staliby się czwartym bohaterem reklamy społecznej.

b) Zaprezentowanie wynotowanych wypowiedzi przez uczniów.


**********
Podsumowanie


Uzyskanie informacji zwrotnej (3 minuty):
Czego uczniowie dowiedzieli się na dzisiejszej lekcji?
Czy będzie im to przydatne/ pomocne w życiu?
Jak należy reagować, kiedy jest się świadkiem sytuacji naruszającej prawo/ zagrażającej bezpieczeństwu?
Dlaczego warto na lekcji podejmować tę tematykę?
W jaki sposób najlepiej o empatii rozmawiać?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4