Czy na języku polskim w gimnazjum warto rysować/ malować?- cz.1

Jak wygląda świat przedstawiony w utworze Bolesława Leśmiana "Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze"?- takie pytanie postawiłam swoim uczniom na lekcji.


"Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze,
Spłodzone samo przez się w sennej bezzadumie.
Nieoswojone z niebem patrzy w podobłocze
I węszy świat, którego nie zna, nie rozumie."


Neologizmy Leśmiana przylegają znakomicie do wyrażanych treści i podnoszą ekspresję wypowiedzi poetyckiej. Bardzo trafnie wyrażają niepokoje egzystencjalne twórcy, a zarazem ukonkretniają i uplastyczniają niesamowity, często nierealny obraz.


Mój rysunek to swoista refleksja nad nieubłagalnie przemijającym czasem, co symbolizuje zegar w kształcie słońca. Moim celem było również ukazanie istnienia zarówno rzeczy pięknych (kwiaty, zieleń, czystość), jak i tych okrutnych/strasznych (ogień, ciemność).

Ola










Drzewo symbolizuje bór, o którym autor wspomina w pierwszym wersie wiersza. „Nie oswojone z niebem patrzy na podbłocze”. Słowa te skojarzyły mi się z gwieździstym niebem. „Bo wszystko wokół tchnieniem zatruwa i gasi”. Czytając ten fragment przyszło mi na myśl, że stwór ten gasi innych, by sam mógł świecić.


Zuzia


Mój rysunek dosłownie przedstawia to, o czym mowa w utworze. Kolory czarny, czerwony i żółty symbolizują tajemnicę, nieznany świat i zatruwające tchnienie stworzenia. Stwierdziłam, że inni uczniowie na pewno będą chcieli doszukiwać się drugiego dna w wierszu, więc by się wyróżnić, postanowiłam zinterpretować go nie do końca tak, jak pragnął tego autor.


Kasia






Na swoim rysunku "zmrocze" pokazałam jako potwora, który zabiera życie wszystkiemu, co napotyka. Postać nie porusza się, ponieważ zauważa, co robi i nie chce dalej czynić złego. Przezroczysta kałuża symbolizuje "białą dłoń, która głaszcze go po grzbiecie". Mimo tego, że przedstawiłam postać w negatywnym świetle, potrafi być ona dobra.


Emilia










Nasze wizualizacje bardzo się od siebie różniły. Choć czytaliśmy ten sam utwór, nasze wyobrażenia były odmienne.

Rysowanie skłoniło nas do zastanowienia się nad odczytaniem neologizmów artystycznych.


Dobrze się bawiliśmy, byliśmy kreatywni i wszyscy zrozumieliśmy nowe wyrazy, utworzone po to, aby nazwać nieznane wcześniej przedmioty, stworzenia czy sytuacje.

Komentarze

  1. Super lekcja, też chce taką . :) Szanujmy nauczycieli którzy robią taką lekcje :) :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To już staje się nie do zniesienia...Co wpis to inspiracja. Gratuluję ��

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"