Eksperyment na lekcji języka polskiego w gimnazjum- jak postrzegamy innych?


Korzystając z podpowiedzi mentora, przeprowadziłam w klasie ćwiczenie "Albatros". Wspaniały eksperyment na lekcję w gimnazjum.
Do odegrania scenek zaprosiłam chętnych uczniów. Znali oni jedynie swoje role. Zadbali o wizerunek sceniczny i rekwizyty.
Wspólnie usiedliśmy w koło, by każdy mógł swobodnie obserwować zdarzenie.


Uczniowie najpierw opisywali, co widzieli.


"To było bardzo dziwne. Do klasy weszły zupełnie odmienione nasze koleżanki. (...) Jedna wydawała się dominować nad drugą."


"Po wejściu poprawiają stopy osobom siedzącym."




Potem wysuwali wnioski:


"Na tej wyspie ważną rolę pełni mężczyzna. Kobieta podąża z nim i spełnia jego rozkazy. Tutaj mężczyzna wchodzi pierwszy."


"Kobiety chodzą boso, natomiast mężczyźni w obuwiu."


"Kobieta musi podążać za mężczyzną."


"Zadaniem kobiety jest przyrządzenie jedzenia dla mężczyzny".


"Można się tam spotkać z pewnego rodzaju hierarchią- mężczyźni są ważniejsi, kobiety są im poddane. Zdominowana część społeczeństwa pokazuje swoje uniżenie, np. poprzez chodzenie bez butów."


"Tutaj mężczyzna dotyka tylko osoby swojej płci, co może oznaczać, że kobiety są uznawane za nieczyste."


"Według mnie kobieta na tej wyspie jest symbolem słabości i niewiedzy, a mężczyzna siły i inteligencji."


"Na tej wyspie ludzie nie rozmawiają ze sobą, ich komunikacja opiera się na wydawaniu dźwięków."




Dzięki ćwiczeniu zrozumieliśmy, ja i moi uczniowie, co ma wpływ na nasze postrzeganie innych ludzi i kultur. Mylne wnioski były spowodowane m.in. niewiedzą i nieznajomością faktów o tej kulturze, ocenianiem po wyglądzie, odniesionym pierwszym wrażeniu, postrzeganiem przez pryzmat naszej kultury, brakiem empatii, kierowaniem się stereotypami.


Więcej słuchamy, działamy, częściej wchodzimy w role.
Analizujemy sytuacje, dyskutujemy, mamy odwagę głosić własne poglądy.



Kiedy uczniowie poznali kulturę mieszkańców wyspy Albatros, nie kryli zdziwienia.




Oto ich przykładowe wypowiedzi: "Moim zdaniem ogromny wpływ na nasze postrzeganie innych mają media. Często wierzymy w coś, czego sami nie poznaliśmy, a przecież ile osób, tyle opinii na dany temat."


"Łatwiej jest nam zaakceptować te praktyki kulturowe, z którymi wcześniej się zetknęliśmy bądź te, które są zgodne z naszymi poglądami, wierzeniami, postrzeganiem świata."


Teraz zastanawiamy się, jak obchodzić w szkole Dzień Uchodźcy.



Myślę, że opinie moich uczniów są najlepszą laurką.


"Nauczyłam się tego, że nie wolno oceniać po tym, co widzimy, a pozory często mylą. Dzięki dzisiejszej lekcji zrozumiałam, że różnice kulturowe nie są czymś złym. Uczniowie byli zaskoczeni przebiegiem zajęć, myślę że wywołały w nich one wiele skrajnych emocji, ale przede wszystkim nauczyły tolerancji dla innych kultur."





"W trakcie lekcji nauczyłam się, że nie powinniśmy oceniać pochopnie drugiego człowieka. Przez niewiedzę i nieznajomość innych kultur rodzą się stereotypy. Ponadto dowiedziałam się, że w jednej kulturze dany gest odbierany jest jako uwłaczający, poniżający itp., a w niektórych wręcz przeciwnie – jest to symbol uprzywilejowania. Co więcej dowiedziałam się co nieco o kulturze mieszkańców wyspy Albatros – prawach kobiet na ich wyspie, kontakcie z naturą, ziemią. Po reakcjach moich koleżanek i kolegów, wnioskuję, że lekcja podobała się wszystkim. Początkowo zaskoczeni byli przebiegiem wydarzeń (tak jak zresztą my później, gdyż po odegranej scence nie wiedziałyśmy co się wydarzy). Całej klasie przypadła do gustu formuła lekcji i temat, który poruszyliśmy na zajęciach."


"Nie należy osądzać ludzi na podstawie pierwszego wrażenia . Zawsze należy dowiedzieć się czegoś więcej o danej kulturze żeby uniknąć nieporozumień. Nie we wszystkich kulturach te same zachowania mają to same znaczenie.Uważam że ta lekcja bardzo wpłynęła na uczniów i pokazała im, jak bardzo może ich zadziwić różnica kultur i poglądów."

Komentarze

  1. Ciekawe i inspirujące wypowiedzi i zdjęcia oraz relacja z przebiegu lekcji. Wiola... twoje lekcje opisywane na blogu zachęcają mnie do prób podejmowania takiej tematyki na polskim w 6 klasie SP, w której uczę. Pozdrawiam Ciebie i twoich uczniów. Myślę, że tego typu doświadczenia to ogromny kapitał jaki zbierają młodzi ludzie na przyszłość. To budowanie mądrego podejścia do otaczającego świata i wnikliwego spojrzenia na odmienność. Tak trzymać... zwłaszcza gdy tyle nienawiści wynikającej z niezrozumienia jest wokół nas. (Agnieszka)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę Agnieszko, że mogłam Cię zainspirować. Dla Ciebie i innych zainteresowanych link do materiałów
      http://www.autonomia.org.pl/doc/Scenariusz_Roznorodnosc_spoleczna_i_kulturowa_NaPrawaZwrot.pdf

      Usuń
  2. Interesujące i inspirujące komentarze uczniów. Zaciekawiła mnie ta lekcja do tego stopnia, że myślę o przeprowadzeniu czegoś podobnego z moimi uczniami z klasy 6 SP. Wiola ... twoje działania to dla mnie źródło inspiracji. Dla twoich uczniów to niesamowite doświadczenie. To w ich przypadku budowanie cennego kapitału na przyszłość. Warto myśleć głębiej , bez klapek na oczach i mieć świadomość, że wiele nieporozumień wynika z niewiedzy. Zwłaszcza na styku kultur i zwłaszcza w czasach gdy tyle nieuzasadnionej nienawiści wokół...Pozdrawiam Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  3. Często prowadzę na swoich lekcjach dramę. Spróbuję tego tematu - jest mi bardzo bliski i będzie kontynuacją poprzednich nt. stereotypów. Pozdrawiam i gratuluję!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4