Sprawozdanie z Dnia Przeciw Mowie Nienawiści


Przedstawiamy nasze działania z projektu NIENAWIŚĆ. JESTEM PRZECIW.
Podjęliśmy działania, dzięki którym Gimnazjum Publiczne im. A. Fiedlera w Dębnie stało się miejscem wolnym od nienawiści.

https://animoto.com/play/BIazWPGNdtwPTqwC39L8xQ

Naszymi działaniami objęliśmy całą społeczność szkolną i lokalną

I. Rysowanie/ wizualizacja praw człowieka

II. Akcja plakatowa w Światowy Dzień Godności

III. Gazetka ścienna

IV. Przeczytanie wybranego przez siebie rozdziału i streszczenie go w taki sposób, aby odpowiedzieć na następujące pytania:
1. Czego dowiedziałem się o Cyganach?
2. Jak była ich historia?
3. Co czuję, wiedząc o tym?

V. Wywiad z panią pedagog

VI. Wyszukiwanie artykułów tematycznych w sieci i ich lektura

VII. Ankieta- przeprowadzenie i opracowanie wyników

VIII. Akcja szkolna o charakterze prowokacyjnym

IX. Spotkanie z Policją na temat odpowiedzialności karnej za dyskryminowanie innych

X. Grafika na Światowy Dzień Solidarności z Uchodźcami

XI. Sfotografowanie wulgarnych napisów oraz obraźliwych, niestosownych symboli i znaków na terenie naszego miasta i okolic

XII. Spotkanie z ciekawymi ludźmi BEZ NIENAWIŚCI

XIII. Przeprowadzenie wywiadu radiowego

XIV. Hejter- kto to taki?

XV. Cykl warsztatów na lekcjach wychowawczych



Co naszym zdaniem najlepiej się udało lub było najważniejsze?

Oto elementy unikatowe naszego projektu

1. Ma formę prowokacji


2. Oddziałuje na świadomość


3. Adresowany jest do każdego pokolenia: od najmłodszych do tych, którzy są w sędziwym wieku


4. Obserwujemy reakcje innych


5. Otwieramy się na innych


6. Uczymy się empatii, tolerancji i akceptacji


7. Dowiadujemy się o sobie


8. Podejmujemy walkę ze swoimi kompleksami


9. Doświadczamy na sobie


10. Pokonujemy własne lęki


11. Obalamy stereotypy


12. Sygnalizujemy problemy


13. Dostrzegamy problemy innych


14. Uodparniamy się na krytykę i negatywne komentarze


15. Nabieramy dystansu do siebie


16. Przekraczamy swoje bariery


17. Promuje humanizm


18. Podkreśla wartość każdego człowieka


19. Promuje równość wszystkich ludzi


20. Zwraca uwagę na aktualne problemy


21. Uczy szacunku dla odmienności


22. Udowadnia to, że nikt nie jest idealny oraz ze każdy jest inny


23.Testuje naszą odwagę


24.Uczy nas dostrzegać pewne rzeczy z innej perspektywy

https://animoto.com/play/kjrOvOGF3OaYC2lhmkw5Nw




Wypisywaliśmy ciekawe cytaty z rozmów z uczestnikami i uczestniczkami wydarzenia

"Dowiedziałam się wiele o kulturze, zwyczajach, codziennym życiu, języku Romów. Poznałam także wiele ciekawostek związanych z ich życiem. Zrozumiałam, że stereotypy dotyczące Romów nijak mają się do rzeczywistości. Będę pamiętała, aby nie oceniać ludzi pochopnie, przez pryzmat narodowości, pochodzenia czy wiary."


"Dowiedziałam się o różnych ciekawych tradycjach Romów. Zrozumiałam, że dzięki takim lekcjom mogę wyzbyć się nietolerancji do różnych mniejszości narodowych. Myślę, że to pomoże mi nie oceniać ludzi po wyglądzie, tylko zachęci, by poznawać ich historię i charakter."


"Parę dni temu miałam za zadanie prowokować uczniów i pracowników szkoły moją koszulką z napisem "Jestem blondynką". Wiele osób z zaciekawieniem patrzyło na moją bluzkę, jednak tylko nieliczni odważyli się zapytać, w jakim celu to robię."


"Dzisiaj przyszła kolej Asi na noszenie koszulki. Uczniowie nie zwracali zbytniej uwagi na napis "Jestem blondynką", który widniał z tyłu na jej bluzce. Zauważyłam tylko kilka dziwnych gestów i zachowań, jakie wzbudziło wyznanie na t-shircie. Mianowicie było to na przykład znaczące spojrzenie na plecy mojej koleżanki, a następnie konsultacja na ucho swoich obserwacji. Jeszcze jednym z niemiłych komentarzy było niecenzuralne" ja pi****le" rzucone w kierunku Asi, po czym autor słów zakrył szyderczy uśmiech na ustach. Mimo tych kilku zachowań wydaje mi się, że uczniowie naszej szkoły są bardzo tolerancyjni i oswojeni z odmiennością. Na noszenie koszulek z napisami reagują bardzo obojętnie."


"Z moich obserwacji wynika, że jest dużo napisów dotyczących sportu, w szczególności piłki nożnej. Kibice dwóch różnych drużyn oczerniają się wzajemnie. Widoczna jest także nietolerancja pod względem religijnym. Występują również napisy skierowane do konkretnych osób".

Partnerzy i media


Portal dziennikarski YoungFace.tv


http://youngface.tv/co-moze-zrobic-dla-bezdomnych-mieszkaniec-mojej-miejscowosci/

http://youngface.tv/co-bym-zrobila-gdybym-nagle-stala-sie-uchodzca/

http://youngface.tv/emigracja-to-rodzaj-pogrzebu-po-ktorym-zycie-trwa-dalej/

http://youngface.tv/walczymy-z-dyskryminacja-i-staramy-sie-ja-wspolnie-wyeliminowac/

http://youngface.tv/wszystkie-stereotypy-o-cyganach-sa-zmyslone-tak-naprawde-to-tacy-sami-ludzie-jak-my-tylko-z-inna-kultura-i-sposobem-zycia/

http://youngface.tv/spotkania-z-ciekawymi-ludzmi-bez-nienawisci-cz-1-romowie/

http://youngface.tv/patrzac-na-swiat-oczami-hejtera/

http://youngface.tv/koszulki-mackalismy-brzydkimi-napisami-dlaczego-takie-teksty-wybralismy/



Urząd Miejski w Dębnie

http://debno.pl/aktualnosc-6164-walczymy_z_dyskryminacja_i_staramy_sie.html

http://debno.pl/aktualnosc-6163-gimnazjum_publiczne_w_debnie_dazy_do.html

http://debno.pl/aktualnosc-6146-w_walce_ze_stereotypami.html

http://debno.pl/galeria-80-gimnazjalisci_z_debnowskiego_gimnazjum.html

http://debno.pl/aktualnosc-6125-gimnazjalisci_z_debnowskiego_gimnazjum.html



O naszych działaniach na łamach "Merkuriusza Dębnowskiego"

http://www.biblioteka.debno.com.pl/pliki/debno-biblioteka/File/merkuriuszpazdziernik2015.pdf



Informujemy społeczność lokalną w "Pomyślu"

http://www.przegladdebnowski.pl/Artykul/47303/Szko%C5%82aR%C3%B3wnegoTraktowania

http://www.przegladdebnowski.pl/Artykul/47282/Wwalcezestereotypami


Na blogu UTKANE Z CODZIENNYCH DOŚWIADCZEŃ

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/relacja-anielska-jestem-blondynka.html

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/naszym-celem-jest-uzyskanie-przez-szkoe.html

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/jak-waczylismy-sie-w-obchody-dnia.html

http://youngface.tv/szerzaca-sie-nienawisc-w-najblizszym-otoczeniu-stan-faktyczny/

http://youngface.tv/ile-tak-naprawde-wiemy-o-romach-i-ich-kulturze/

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/czego-chciabys-chciaabys-sie-dowiedziec.html

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/tajemniczy-gosc-i-obalenie-stereotypow.html

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/spotkanie-z-pierwszym-tajemniczym.html

http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/koszulki-mackalismy-brzydkimi-napisami.html


Wywiad

http://www88.zippyshare.com/v/8cuAZewR/file.html


Strona szkoły

http://www.gpdebno.com/artykul/mity-stereotypy-zaslyszane-informacje-a-jak-jest-naprawde.html

http://www.gpdebno.com/artykul/jestem-dla-was.html

http://www.gpdebno.com/kategoria/szkola-tolerancji-i-rownego-traktowania.html


Inne

http://pl.padlet.com/gimnazjak/57wrp8xnxpcs



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4