niedziela, 8 listopada 2015

Sprawozdanie z Dnia Przeciw Mowie Nienawiści


Przedstawiamy nasze działania z projektu NIENAWIŚĆ. JESTEM PRZECIW. 

Podjęliśmy działania, dzięki którym Gimnazjum Publiczne im. A. Fiedlera w Dębnie stało się miejscem wolnym od nienawiści.



https://animoto.com/play/BIazWPGNdtwPTqwC39L8xQ


Naszymi działaniami objęliśmy całą społeczność szkolną i lokalną
I. Rysowanie/ wizualizacja praw człowieka
II. Akcja plakatowa w Światowy Dzień Godności
III. Gazetka ścienna
IV. Przeczytanie  wybranego przez siebie rozdziału i streszczenie go w taki sposób, aby odpowiedzieć na następujące pytania:
1. Czego dowiedziałem się o Cyganach?
2. Jak była ich historia?
3. Co czuję, wiedząc o tym?

V. Wywiad z panią pedagog
VI. Wyszukiwanie artykułów tematycznych w sieci i ich lektura
VII. Ankieta- przeprowadzenie i opracowanie wyników
VIII. Akcja szkolna o charakterze prowokacyjnym 
IX. Spotkanie z Policją na temat odpowiedzialności karnej za dyskryminowanie innych
X. Grafika na Światowy Dzień Solidarności z Uchodźcami
XI. Sfotografowanie wulgarnych napisów oraz obraźliwych, niestosownych symboli i znaków na terenie naszego miasta i okolic
XII. Spotkanie z ciekawymi ludźmi BEZ NIENAWIŚCI
XIII. Przeprowadzenie wywiadu radiowego
XIV. Hejter- kto to taki?
XV. Cykl warsztatów na lekcjach wychowawczych


























Co naszym zdaniem najlepiej się udało lub było najważniejsze?
Oto elementy unikatowe naszego projektu
1. Ma formę prowokacji
2. Oddziałuje na świadomość
3. Adresowany jest do każdego pokolenia: od najmłodszych do tych, którzy są w sędziwym wieku
 4. Obserwujemy reakcje innych
5. Otwieramy się na innych
6. Uczymy się empatii, tolerancji i akceptacji
7. Dowiadujemy się o sobie
8. Podejmujemy walkę ze swoimi kompleksami
9. Doświadczamy na sobie
10. Pokonujemy własne lęki
11. Obalamy stereotypy
12. Sygnalizujemy problemy
 13. Dostrzegamy problemy innych
14. Uodparniamy się na krytykę i negatywne komentarze
15. Nabieramy dystansu do siebie
16. Przekraczamy swoje bariery
17. Promuje humanizm
18. Podkreśla wartość każdego człowieka
19. Promuje równość wszystkich ludzi
20. Zwraca uwagę na aktualne problemy
21. Uczy szacunku dla odmienności
22. Udowadnia to, że nikt nie jest idealny oraz ze każdy jest inny 
23.Testuje naszą odwagę
 24.Uczy nas dostrzegać pewne rzeczy z innej perspektywy

https://animoto.com/play/kjrOvOGF3OaYC2lhmkw5Nw


Wypisz ciekawe cytaty z rozmów z uczestnikami i uczestniczkami wydarzenia
"Dowiedziałam się wiele o kulturze, zwyczajach, codziennym życiu, języku Romów. Poznałam także wiele ciekawostek związanych z ich życiem. Zrozumiałam, że stereotypy dotyczące Romów nijak mają się do rzeczywistości. Będę pamiętała, aby nie oceniać ludzi pochopnie, przez pryzmat narodowości, pochodzenia czy wiary."  
"Dowiedziałam się o różnych ciekawych tradycjach Romów.  Zrozumiałam, że dzięki takim lekcjom mogę wyzbyć się nietolerancji do różnych mniejszości narodowych. Myślę, że to pomoże mi nie oceniać ludzi po wyglądzie, tylko zachęci, by poznawać ich historię i charakter." 
"Parę dni temu miałam za zadanie prowokować uczniów i pracowników szkoły moją koszulką z napisem "Jestem blondynką". Wiele osób z zaciekawieniem patrzyło na moją bluzkę, jednak tylko nieliczni odważyli się zapytać, w jakim celu to robię."  
 "Dzisiaj przyszła kolej Asi na noszenie koszulki. Uczniowie nie zwracali zbytniej uwagi na napis "Jestem blondynką", który widniał z tyłu na jej bluzce. Zauważyłam tylko kilka dziwnych gestów i zachowań, jakie wzbudziło wyznanie na t-shircie. Mianowicie było to na przykład znaczące spojrzenie na plecy mojej koleżanki, a następnie konsultacja na ucho swoich obserwacji. Jeszcze jednym z niemiłych komentarzy było niecenzuralne" ja pi****le" rzucone w kierunku Asi, po czym autor słów zakrył szyderczy uśmiech na ustach. Mimo tych kilku zachowań wydaje mi się, że uczniowie naszej szkoły są bardzo tolerancyjni i oswojeni z odmiennością. Na noszenie koszulek z napisami reagują bardzo obojętnie." 
"Z moich obserwacji wynika, że jest dużo napisów dotyczących sportu, w szczególności piłki nożnej. Kibice dwóch różnych drużyn oczerniają się wzajemnie. Widoczna jest także nietolerancja pod względem religijnym. Występują również napisy skierowane do konkretnych osób".
Partnerzy i media

Portal dziennikarski YoungFace.tv

http://youngface.tv/co-moze-zrobic-dla-bezdomnych-mieszkaniec-mojej-miejscowosci/
http://youngface.tv/co-bym-zrobila-gdybym-nagle-stala-sie-uchodzca/
http://youngface.tv/emigracja-to-rodzaj-pogrzebu-po-ktorym-zycie-trwa-dalej/
http://youngface.tv/walczymy-z-dyskryminacja-i-staramy-sie-ja-wspolnie-wyeliminowac/
http://youngface.tv/wszystkie-stereotypy-o-cyganach-sa-zmyslone-tak-naprawde-to-tacy-sami-ludzie-jak-my-tylko-z-inna-kultura-i-sposobem-zycia/
http://youngface.tv/spotkania-z-ciekawymi-ludzmi-bez-nienawisci-cz-1-romowie/
http://youngface.tv/patrzac-na-swiat-oczami-hejtera/
http://youngface.tv/koszulki-mackalismy-brzydkimi-napisami-dlaczego-takie-teksty-wybralismy/


Urząd Miejski w Dębnie
http://debno.pl/aktualnosc-6164-walczymy_z_dyskryminacja_i_staramy_sie.html
http://debno.pl/aktualnosc-6163-gimnazjum_publiczne_w_debnie_dazy_do.html
http://debno.pl/aktualnosc-6146-w_walce_ze_stereotypami.html
http://debno.pl/galeria-80-gimnazjalisci_z_debnowskiego_gimnazjum.html
http://debno.pl/aktualnosc-6125-gimnazjalisci_z_debnowskiego_gimnazjum.html


O naszych działaniach na łamach "Merkuriusza Dębnowskiego"
http://www.biblioteka.debno.com.pl/pliki/debno-biblioteka/File/merkuriuszpazdziernik2015.pdf


Informujemy społeczność lokalną w "Pomyślu"

http://www.przegladdebnowski.pl/Artykul/47303/Szko%C5%82aR%C3%B3wnegoTraktowania
http://www.przegladdebnowski.pl/Artykul/47282/Wwalcezestereotypami

Na blogu UTKANE Z CODZIENNYCH DOŚWIADCZEŃ
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/relacja-anielska-jestem-blondynka.html
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/naszym-celem-jest-uzyskanie-przez-szkoe.html
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/jak-waczylismy-sie-w-obchody-dnia.html
http://youngface.tv/szerzaca-sie-nienawisc-w-najblizszym-otoczeniu-stan-faktyczny/
http://youngface.tv/ile-tak-naprawde-wiemy-o-romach-i-ich-kulturze/
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/czego-chciabys-chciaabys-sie-dowiedziec.html
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/tajemniczy-gosc-i-obalenie-stereotypow.html
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/spotkanie-z-pierwszym-tajemniczym.html
http://skokiporozum.blogspot.com/2015/10/koszulki-mackalismy-brzydkimi-napisami.html

Wywiad
http://www88.zippyshare.com/v/8cuAZewR/file.html

Strona szkoły
http://www.gpdebno.com/artykul/mity-stereotypy-zaslyszane-informacje-a-jak-jest-naprawde.html
http://www.gpdebno.com/artykul/jestem-dla-was.html
http://www.gpdebno.com/kategoria/szkola-tolerancji-i-rownego-traktowania.html

Inne
http://pl.padlet.com/gimnazjak/57wrp8xnxpcs
Licencja Creative Commons


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz