Mam prawo do...

Podejmujemy różnorodne działania, mające na celu przekazywanie wiedzy o prawach człowieka i zachęcanie do działalności w ich obronie. 

U podstaw edukacji globalnej, jak i praw człowieka leżą wartości: godność, sprawiedliwość, solidarność, równość, pokój, wolność. Kształtuje postawy odpowiedzialności, szacunku, uczciwości, otwartości, odpowiedzialności, osobistego zaangażowania i gotowości do uczenia się oraz rozwija umiejętności: dostrzegania i rozumienia współzależności, krytycznego myślenia, praktycznego wykorzystywania wiedzy, podejmowania świadomych decyzji, współpracy i empatii. Obejmuje między innymi zagadnienia globalizacji i istoty współzależności globalnych, różnorodności świata, praw człowieka, zrównoważonego rozwoju i konfliktów - w kontekście globalnym.
http://amnesty.org.pl/edukacja/edukacja-praw-czlowieka.html

Czy wiesz, że masz prawo do:
  • dobrego życia,
  • rzetelnego sądu, 
  • decydowania o swoim życiu,
  • szczęścia,
  •  obywatelstwa,
  • uczestniczenia w życiu publicznym,
  • uczestnictwa w wyborach,
  • kandydowania w wyborach,
  • zrzeszania się,
  • uczestniczenia i organizowania pokojowych manifestacji,
  • składania wniosków, petycji, skarg,
  • informacji o działaniach władz i osób publicznych,
  • ochrony zdrowia,
  • nauki,
  • odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jednostce i jej rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej,
  • pomocy socjalnej,
  • rozrywki,
  • pracy,
  • własności,
  • dziedziczenia,
  • wolności twórczości artystycznej,
  • badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników,
  • wolności korzystania z dóbr kultury i ich wytwarzania,
  • sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy przez niezawisły sąd,
  • fachowej obrony w postępowaniu przed organami aparatu państwowego,
  • skargi konstytucyjnej.
Zaproponowałam uczniom zadanie polegające na narysowaniu praw człowieka. Oto prace pierwszoklasistów:

Moi uczniowie wzięli udział w szkolnej akcji plakatowej, podczas której w budynku naszego gimnazjum w każdym możliwym miejscu pojawiły się rysunki, zachęcające do dyskusji o prawach człowieka. 

Wśród kategorii osób w szczególny sposób zagrożonych naruszeniami praw człowieka wymienia się kobiety, dzieci, osoby starsze, niepełnosprawne, przedstawicieli mniejszości (etnicznych, narodowych, religijnych, rasowych, seksualnych), cudzoziemców (uchodźców i pracowników migrujących) oraz społeczności tubylcze.

Licencja Creative Commons

Komentarze

  1. Witam- marzy mi się , żeby z takimi akcjami jak ta wychodzić do szerszego grona odbiorców. Niech dorośli wiedzą, że młodzież nie jest tylko ta zła a nauczyciele tacy jak Pani swój zawód traktują jak pasję :) Gratulacje!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4