Poezja przewodnika po cygańskim świecie- Karola Parno Gierlińskiego


Z poezją Karola Parno Gierlińskiego zetknęłam się po raz pierwszy podczas spotkania z tajemniczym gościem BEZ NIENAWIŚCI.
Otrzymałam do poczytania zbiorek poezji pt. " Xaratuno thuv. Odległy dom", który w sobotni wieczór przeniósł mnie w inne miejsce, czas i kulturę. 


Postanowiłam dowiedzieć się więcej na temat tego artysty. Ustaliłam, że działał na rzecz ochrony praw człowieka, zawsze był gotowy do wsparcia osób potrzebujących pomocy.



Był autorem pierwszego w Polsce elementarza dla dzieci romskich "Miri szkoła / Romano elementaro".



Przeczytałam ciekawy artykuł w "Gazecie Wyborczej".









Jego poezja wywarła na mnie niesamowite wrażenie, a artysta wzbudził podziw.


Z pewnością to wybitna osobowość.

Popularyzował wiedzę o Romach, spod jego pióra wyszły opracowania dotyczące m.in. pozycji społecznej kobiet w środowisku romskim oraz tradycyjnych romskich profesji.

Polecam obejrzeć film, w  którym Karol "Parno" Gierliński - Sinti przywołuje swoje wspomnienia z czasów zagłady.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych