Rozwijamy umiejętności argumentacyjne- stacje zadaniowe do lektury ,,Mały Książę"


Jednym z kluczowych elementów kształtowania umiejętności krytycznego myślenia uczniów jest rozwijanie umiejętności argumentowania i zajmowania stanowiska, szczególnie podczas omawiania lektur szkolnych. Ćwiczenia te nie tylko wzbogacają wiedzę literacką uczniów, ale także przygotowują ich do bardziej świadomego i refleksyjnego uczestnictwa w życiu społecznym.

Ćwiczenia w argumentowaniu uczą uczniów, jak formułować swoje opinie i bronić ich w sposób logiczny i spójny. Podczas omawiania lektur, uczniowie mogą analizować zachowanie postaci, wydarzenia i motywy literackie, a następnie prezentować swoje wnioski na forum klasy.


Proces argumentowania wymaga od uczniów analizy i oceny różnych źródeł informacji, co rozwija ich umiejętność krytycznego myślenia. Uczniowie uczą się rozpoznawać mocne i słabe strony argumentów, co jest niezbędne w podejmowaniu świadomych decyzji. Krytyczne myślenie to umiejętność, która będzie im towarzyszyć przez całe życie.

Zajęcia, w których uczniowie muszą argumentować swoje stanowisko, sprzyjają także rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Uczniowie uczą się wyrażać swoje myśli w sposób jasny i zrozumiały, a także słuchać i odnosić się do opinii innych. Praca w grupach i dyskusje klasowe wzmacniają umiejętność współpracy i budowania relacji międzyludzkich.


Omawianie lektur w kontekście ćwiczeń argumentacyjnych zwiększa zaangażowanie uczniów. Zamiast biernie odbierać informacje, uczniowie aktywnie uczestniczą w dyskusji, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy. Zadania powinny być dostosowane do różnych poziomów zaawansowania i zainteresowań uczniów, co dodatkowo motywuje ich do nauki.

Umiejętność argumentowania i zajmowania stanowiska jest kluczowa w kształtowaniu postaw obywatelskich. Uczniowie uczą się, jak wyrażać swoje poglądy w sposób konstruktywny i z szacunkiem dla innych. Te umiejętności są niezbędne w budowaniu społeczeństwa opartego na dialogu i współpracy.
Podsumowując, wprowadzenie ćwiczeń w argumentowaniu i zajmowaniu stanowiska podczas omawiania lektur szkolnych przynosi liczne korzyści. Rozwija umiejętności krytycznego myślenia, komunikacji, współpracy oraz postaw obywatelskich uczniów.
Na lekcje poświęcone lekturze ,,Mały Książę" przygotowałam zestaw zadań argumentacyjnych.
Jest ich 15. Są to ćwiczenia rozwijające umiejętność zajmowania stanowiska i argumentowania. Mogą to być także tematy wypracowań.  Wymagają znajomości lektury.



Uwaga! Zadania można też wykorzystać jako karty pracy na poszczególne lekcje. Polecam :)
Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia,
materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność albo mnie wesprzeć, zaproś mnie na kawę.

 

Na portalu społecznościowym Facebook znajdziesz stronę bloga. Link zamieszczam poniżej.


Jeśli masz do mnie pytanie, nie wahaj się,  napisz. Z pewnością odpiszę w wolnym czasie.

 

wiolicz@op.pl  

 

Zawsze jestem gotowa do współpracy na rzecz edukacji. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca

Porządkujemy wydarzenia opisane w balladzie ,,Świtezianka" oraz dobieramy cytaty do grafik wygenerowanych przez AI