Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego - program z przykładowymi zadaniami
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
w Szkole Podstawowej nr 2
im. A. Fiedlera w Dębnie
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to okazja do twórczego współdziałania.
W tym roku szkolnym zadania realizujemy w terminie 24- 29.02.2020
Wyznaczyliśmy sobie następujące cele:
➢ Podkreślenie bogactwa, różnorodności i piękna języka ojczystego.
➢ Rozwijanie umiejętności pisania.
➢ Doskonalenie techniki czytania.
➢ Rozwijanie uważności i koncentracji uwagi.
➢ Uwrażliwienie na kulturę słowa.
➢ Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi tik.
Zapraszamy uczniów do następujących aktywności:
1. Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego stwórzmy książeczkę, w której ożywiona przyroda opowie nam historie
zasłyszane, podglądane, z własnym udziałem lub bez. Puśćmy wodze fantazji. Stańmy się na chwilę indykami, kotami dachowymi, mrówkami, źdźbłami trawy, makami polnymi itp.
Bawmy się i uczmy razem!
Zilustrujmy opowiedzianą historię własnymi obrazkami i wstawmy je w dokumencie na dysku google. Efektem finalnym będzie książeczka elektroniczna.
Zachowajmy kilka wspólnych cech:
● tytuł własnej historii,
● narrator pierwszoosobowy,
● miejsce akcji- podwórko wiejskie,
● rysunek (minimum jeden) sfotografowany i wstawiony przy zredagowanym przez siebie tekście.
Link do dokumentu jest dostępny u pani Wioletty Rafałowicz.
2.Odszukajcie i wykreślcie w wykreślance ortograficznej 20 wyrazów według klucza:
5 wyrazów z rz (kolor żółty),
5 wyrazów z ó (kolor niebieski),
5 wyrazów z ch (kolor zielony),
5 wyrazów z ż (kolor czerwony).
Wykreślankę można wydrukować ze strony internetowej naszej szkoły- zakładka Klub Ortografitti.
3.Wyjaśnij, czym się różni... Zadanie adresowane do klas VII i VIII. Lista pytań znajduje się u organizatora.
4.Rozszyfruj rebusy. W nich zostały ukryte związki frazeologiczne. Przy pomocy "Słownika frazeologicznego" wyjaśnij znaczenie podanego związku frazeologicznego. Rebusy są dostępne u organizatora.
5.Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego gromadzimy jak największą liczbę homonimów i je ilustrujemy. Wszystkie przykłady gromadzimy na wspólnej tablicy/ padlecie.
https://padlet.com/gimnazjak/d06sl6ro5e5e
Zadania mogą być realizowane na lekcjach, podczas zajęć pozalekcyjnych, jako prace dla chętnych.
Organizator Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w SP2
i autor wszystkich materiałów edukacyjnych
Wioletta Rafałowicz
Komentarze
Prześlij komentarz