Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego - program z przykładowymi zadaniami



Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

w Szkole Podstawowej nr 2
im. A. Fiedlera w Dębnie






Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to okazja do twórczego współdziałania.

W tym roku szkolnym zadania realizujemy w terminie 24- 29.02.2020



Wyznaczyliśmy sobie następujące cele:



➢ Podkreślenie bogactwa, różnorodności i piękna języka ojczystego.

➢ Rozwijanie umiejętności pisania.

➢ Doskonalenie techniki czytania.

➢ Rozwijanie uważności i koncentracji uwagi.

➢ Uwrażliwienie na kulturę słowa.

➢ Rozwijanie umiejętności korzystania z narzędzi tik.



Zapraszamy uczniów do następujących aktywności:
1. Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego stwórzmy książeczkę, w której ożywiona przyroda opowie nam historie
zasłyszane, podglądane, z własnym udziałem lub bez. Puśćmy wodze fantazji. Stańmy się na chwilę indykami, kotami dachowymi, mrówkami, źdźbłami trawy, makami polnymi itp.

Bawmy się i uczmy razem!

Zilustrujmy opowiedzianą historię własnymi obrazkami i wstawmy je w dokumencie na dysku google. Efektem finalnym będzie książeczka elektroniczna.



Zachowajmy kilka wspólnych cech:

● tytuł własnej historii,

● narrator pierwszoosobowy,

● miejsce akcji- podwórko wiejskie,

● rysunek (minimum jeden) sfotografowany i wstawiony przy zredagowanym przez siebie tekście.

Link do dokumentu jest dostępny u pani Wioletty Rafałowicz.
2.Odszukajcie i wykreślcie w wykreślance ortograficznej 20 wyrazów według klucza:

5 wyrazów z rz (kolor żółty),

5 wyrazów z ó (kolor niebieski),

5 wyrazów z ch (kolor zielony),
5 wyrazów z ż (kolor czerwony). 
Wykreślankę można wydrukować ze strony internetowej naszej szkoły- zakładka Klub Ortografitti.
3.Wyjaśnij, czym się różni... Zadanie adresowane do klas VII i VIII. Lista pytań znajduje się u organizatora.
4.Rozszyfruj rebusy. W nich zostały ukryte związki frazeologiczne. Przy pomocy "Słownika frazeologicznego" wyjaśnij znaczenie podanego związku frazeologicznego. Rebusy są dostępne u organizatora.
5.Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego gromadzimy jak największą liczbę homonimów i je ilustrujemy. Wszystkie przykłady gromadzimy na wspólnej tablicy/ padlecie.

https://padlet.com/gimnazjak/d06sl6ro5e5e

Zadania mogą być realizowane na lekcjach, podczas zajęć pozalekcyjnych, jako prace dla chętnych.





Organizator Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w SP2

i autor wszystkich materiałów edukacyjnych

Wioletta Rafałowicz

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Międzynarodowy Dzień Poezji z kartami literackimi, odwróconą krzyżówką lub wykreślanką- materiały edukacyjne na 21 marca