Literowa zabawa to mój sposób na indywidualne spotkanie z uczniem
Literki noszę w swojej torebce przez cały czas. Moi uczniowie uwielbiają, kiedy używamy ich na lekcjach. Są też niezastąpioną pomocą podczas zajęć wyrównawczych z języka polskiego z uczniem, który powrócił po kilku latach z zagranicy.
Do czego je wykorzystuję?
Przede do bogacenia słownictwa uczniów, jako sposób zapamiętania alfabetu, poprawę techniki czytania, zapamiętywanie obrazu graficznego słowa, naukę dzielenia wyrazów na litery (fonetyka), a nawet naukę ortografii.
Przykłady: - pisownia wyrazów z rz/ ż - uczeń układa 5 słów, a następnie sprawdza je w słowniczku ortograficznym,
- utrwalenie wiadomości o czasowniku - polecam złożenie z dowolnie wybranych literek czasowników, np. w czasie teraźniejszym,
- powtórzenie wiadomości o środkach stylistycznych- proszę o ułożenie zapamiętanych tropów stylistycznych,
- omawianie lektury- uczeń układa imiona, nazwiska, przezwiska bohaterów, a następnie o nich opowiada,
- utrwalenie umiejętności określania rodzaju- ułożenie jak największej ilości rzeczowników w rodzaju męskim w czasie np. 5 minut,
- ułożenie przez ucznia jak największej liczby słów z losowo wybranych liter,
- tworzenie krzyżówki, w której zostanie wykorzystana jak największa liczba polskich słów,
- przygotowanie do charakterystyki postaci- ułożenie cech wskazanego bohatera,
- zaproponowanie tytułu dla przeczytanej historii,
- uporządkowanie w kolejności alfabetu,
- ćwiczenia w tworzeniu rymu,
- dzielenie wyrazów na sylaby- odnajdywanie wszystkich możliwości,
- gromadzenie wyrazów bliskoznacznych do podanego słowa,
- dobieranie antonimów do podanych przez nauczyciela wyrazów.
Nowe pomysły ciągle się pojawiają w mojej głowie, ponieważ uczniowie dopytują się o ćwiczenia z literkami.
Można literki w dokumencie poprosic? joanna.ko@op.pl
OdpowiedzUsuńDzień dobry. Literki nie zostały przeze mnie samodzielnie wykonane. To zbiór wygospodarowany ze starych/ zniszczonych gier planszowych.
OdpowiedzUsuńWspaniały pomysł :)
OdpowiedzUsuń