,,Kraje i ludzie, których poznałem”. Sylwetka patrona szkoły- Arkadego Fiedlera
Uczniowie mogli się wykazać dużą kreatywnością, samodzielnością i odpowiedzialnością. Realizując powierzone im zadania, uczyli się działania w zespole, planowania i organizowania własnej pracy, a także prezentowania i oceniania jej efektów. Kształcili również umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy oraz selekcjonowania zdobytych informacji.
Cele:
Uczeń:
- Zna biografię Arkadego Fiedlera,
- Czyta i analizuje utwory pisarza,
- Interpretuje twórczość patrona szkoły,
- Planuje własną pracę nad realizacją zadań projektu,
- Korzysta z różnych źródeł informacji,
- Gromadzi, selekcjonuje i przetwarza zdobyte informacje w celu przygotowania albumu,
- Prezentuje zebrane materiał,
- Jest odpowiedzialny za pracę własną i całej grupy,
- Przygotowuje prezentację multimedialną,
- Zna zasady ortograficzne i interpunkcyjne,
- Wykonuje prace plastyczne będące ilustracjami do książek Arkadego Fiedlera/prezentujące opisane miejsca lub poznanych ludzi,
- Redaguje recenzję "Dywizjonu 303",
- Wygłasza z pamięci fragmenty utworów Aradego Fiedlera,
- Opracowuje "Poradnik Młodego Podróżnika",
- Uczestniczy w wycieczce szkolnej do Puszczykowa,
- Opracowuje ankietę i jej wyniki,
- Odczytuje informacje z tekstu i z mapy,
- Potrafi określić położenie obiektów geograficznych na mapie.
Formy realizacji:
- Wystawka,
- Konkursy: ortograficzny, recytatorski, plastyczny, wiedzy o życiu i twórczości,
- Gazetka ścienna,
- Prezentacja multimedialna,
- Impreza środowiskowa,
- Montaż słowno - muzyczny,
- Wycieczka jednodniowa do Puszczykowa,
- Artykuły do szkolnej gazety,
- Lekcja wychowawcza,
- Ankieta.
Zadania do realizacji:
Listopad 2010
1. Zorganizowanie szkolnego konkursu wiedzy o życiu, podróży i twórczości Arkadego Fiedlera.
a) Sposób realizacji: Opracowanie zadań konkursowych, regulaminu konkursu. Przeprowadzenie konkursu.
b) Sposoby dokumentowania: Regulamin konkursu. Zestaw zadań konkursowych. Protokół z przeprowadzonego konkursu.
2. Święto Patrona Szkoły - apel i prelekcja pana Marka Fiedlera.
a) Sposób realizacji: Apel dla klas I. Prelekcja z udziałem delegacji klas. Część artystyczna. Elementy dekoracyjne - motyle.
b) Sposoby dokumentowania: Informacja na stronie internetowej szkoły, na stronie Urzędu Miejskiego w Dębnie, w prasie lokalnej i w szkolnej gazecie. Fotografie. Informacja w kronice szkolnej.
3. Program artystyczny ,,Świat mnie wabi".
a) Sposób realizacji: Opracowanie scenariusza programu podróżniczego. Przedstawienie podczas Święta Patrona Szkoły.
b) Sposoby dokumentowania: Fotografie z uroczystości. Artykuł na stronie internetowej i w ,,Gimnazjaku". Notatka do kroniki szkolnej.
Listopad/grudzień 2010
1. Artykuł do szkolnej gazetki ,,Dlaczego warto poznać patrona swojej szkoły ?"
a) Sposób realizacji: Uczniowie redagują pracę pisemną na zadany temat w formie zadania domowego. W szkolnej gazecie zostanie zamieszczony najciekawszy artykuł.
b) Sposoby dokumentowania: Szkolna gazeta z zamieszczonym artykułem. Artykuł przekazany w wersji elektronicznej redakcji szkolnej gazety.
Styczeń 2011
1. Przygotowanie wystawy utworów autorstwa Arkadego Fiedlera.
a) Sposób realizacji: Wystawka książek napisanych przez A. Fiedlera znajdujących się w zasobach bioblioteki szkolnej.
b) Sposoby dokumentowania: Informacje na stronie internetowej szkoły. Fotografie. Artykuł do szkolnej gazety.
2. Opracowanie ,,Poradnika młodego podróżnika".
a) Sposób realizacji: Zredagowanie poradnika, jak zaplanować i bezpiecznie odbyć podróż w egzotyczne miejsce.
b) Sposób dokumentowania: ,,Poradnik młodego podróżnika".
Styczeń/luty 2011
1. Opracowanie scenariusza lekcji wychowawczej "Patron szkoły - wzorem dla nastolatka".
a) Sposób realizacji: Opracowanie scenariusza z wykorzystaniem metod aktywizujących. Udostępnienie scenariusza lekcji wychowawczej,
b) Sposoby dokumentowania: Scenariusz lekcji wychowawczej. Lista klas, w których przeprowadzono lekcje według scenariusza.
Luty 2011
1. Wykonanie gazetki ściennej w klasach na temat podróży patrona szkoły:
a) Sposób realizacji: Uczniowie wykonują gazetkę do klasy, którą się opiekują, poświęconą wyprawom Arkadego Fiedlera.
b) Sposoby dokumentowania: Fotografia gazetki ściennej. Złożenie w teczce materiałów (po zmianie gazetki) i przekazanie osobom odpowiedzialnym za projekt.
2. Stworzenie prezentacji multimedialnej ,,Śladami Arkadego Fiedlera" i udostępnienie jej do wykorzystania na lekcje wychowawcze klas I i III gimnazjum.
a) Sposób realizacji: Przygotowanie prezentacji multimedialnej. Nagranie jej na płytę CD. Przekazanie do biblioteki szkolnej. Zamieszczenie ogłoszenia w pokoju nauczycielskim o możliwości skorzystania z opracowanego materiału.
b) Sposoby dokumentowania: Płyta CD z prezentacją. Lista klas, które obejrzały prezentację na lekcjach wychowawczych.
3. Konkurs platyczny - wykonanie ilustracji do dowolnej książki autorstwa Arkadego Fiedlera.
![]() |
a) Sposób realizacji: Uczniowie wykonują ilustrację do książek Arkadego Fiedlera dowolną techniką. Prezentacja prac uczniowskich w gablocie szkolnej.
b) Sposoby dokumentowania: Prace platyczne wykonane przez uczniów.
4. Szkolny konkurs ortograficzny - ,,Mistrz ortografii" (fragmenty dzieł Arkadego Fiedlera).
a) Sposób realizacji: wybór fragmentów książek Arkadego Fiedlera z trudnością ortograficzną w celu opracowania tekstu dyktanda. Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu.
b) Sposób dokumentowania: Lista uczniów biorących udział w konkursie. Tekst dyktanda. Protokół komisji konkursowej. Fotografie.
Marzec 2011
1. Wykonanie albumu ,,Kraje i ludzie, których poznałem".
a) Sposób realizacji: Uczniowie przygotowują albumy indywidualnie lub zespołowo. Prezentują miejsca i kraje, które odwiedził i opisał Arkady Fiedler w swoich utworach.
b) Sposoby dokumentowania: Albumy wykonane przez uczniów.
2. Projekt plakatu w języku angielskim ,,Podróże Arkadego Fiedlera".
a) Sposób realizacji: Przetłumaczenie polskich nazw miejsc odwiedzonych przez A. Fiedlera oraz ich opisów na język angielski. Wykonanie plakatu na podstawie faktów z życia Arkadego Fiedlera.
b) Sposoby dokumentowania: Plakaty wykonane przez uczniów.
Kwiecień 2011
1.Szkolny konkurs recytatorski - wygłoszenie z pamięci fragmentów prozy z utworów Arkadego Fiedlera.
a) Sposób realizacji: Opracowanie regulaminu szkolnego konkursu. Ogłoszenie konkursu i opublikowanie regulaminu. Przyjmowanie zgłoszeń. Powołanie komisji. Zorganizowanie konkursu.
b) Sposoby dokumentowania: Regulamin konkursu. Lista uczniów zgłoszonych do konkursu. Protokół z odbytego konkursu recytatorskiego. Fotografie.
Kwiecień/maj 2011
1.Wycieczka do Puszczykowa dla uczniów zaangażowanych w realizację projektu.
a) Sposób realizacji: Wyjazd uczniów do Puszczykowa. Wizyta w muzeum.
b) Sposób dokumentowania: Karta wycieczki. Lista uczestników. Fotografie. Artykuł do szkolnego dwumiesięcznika.
Maj 2011
1.Przygotowanie ankiety ,,Co wiem o Arkadym Fiedlerze?". Objęcie ankietą uczniów klas II. Opracowanie wyników.
a) Sposób realizacji: Opracowanie ankiety. Przeprowadzenie badania wśród uczniów klas II. Opracowanie i zaprezentowanie wyników.
b) Sposób dokumentowania: Ankieta ,,Co wiem o Arkadym Fiedlerze?". Opracowane wyniki ankiety.
2.Prezentacja efektów realizacji projektu edukacyjnego na holu szkoły.
a) Sposób realizacji: Przygotowanie wystawki przy pomocy zebranej dokumentacji i wytworów pracy uczniów.
b) Sposoby dokumentowania:Wystawka na holu szkoły. Sprawozdanie z realizacji projektu. Informacja na stronie internetowej szkoły.
3. Rozstrzygnięcie konkursów: literackiego, plastycznego, na album, na prezentację multimedialną.
a) Sposób realizacji: Wręczenie nagród w konkursach zorganizowanych według projektu podczas apelu,
b) Sposoby dokumentowania: Lista nagrodzonych. Fotografie. Sprawozdanie z realizacji projektu.
Według harmonogramu omawiania lektur z uczniami:
1. Tę książkę warto przeczytać - redagowanie recenzji książki ,,Dywizjon 303".
a) Sposób realizacji: Ćwiczenia w redagowaniu recenzji książki. Zebranie słownictwa przydatnego do napisania tej formy wypowiedzi. Sprawdzenie i ocena prac uczniowskich. Wybór najciekawszej.
b) Sposoby dokumentowania: Zamieszczenie najciekawszej recenzji w szkolnej gazecie. Zapis recenzji w wersji elektronicznej.
Efekty:
a) dla ucznia
- zna sylwetkę patrona szkoły,
- wskazuje miejsca podróży A. Fiedlera,
- potrafi współpracować w grupie,
- integruje się z uczniami z różnych klas,
- staje się bardziej komunikatywny, kreatywny, otwarty, pewny siebie, odpowiedzialny;
b) dla szkoły
- nawiązanie kontaktu z panem Markiem Fiedlerem,
- pozyskanie książek autorstwa pana Arkadego Fiedlera oraz pana Marka Fiedlera,
- promocja szkoły w środowisku,
- pozyskanie środków na wycieczkę do Puszczykowa;
c) dla środowiska lokalnego
- pozyskanie kontaktów z mediami,
- upowszechnienie informacji o możliwościach i osiągnięciach szkoły,
- promocja i korzystny wizerunek szkoły,
- zainteresowanie szkołą potencjalnych uczniów,
- zaprezentowanie swoich osiągnięć w środowisku.
Miejsce i czas realizacji
Miejsce:
Gimnazjum Publiczne im. Arkadego Fiedlera w Dębnie
Termin realizacji:
listopad 2010 - maj 2011
Koordynator projektu: Wioletta Rafałowicz
Realizatorzy projektu: uczniowie i nauczyciele Gimnazjum Publicznego im. Arkadego Fiedlera w Dębnie
Realizowane zadania były ciekawe, uczniowie bardzo zaangażowani w realizację projektu, a rzeczywistość szkolna nabierała intensywniejszych barw.
Komentarze
Prześlij komentarz