Lapbook na języku polskim, czyli jak odświeżaliśmy pamięć o bohaterach literackich lektur z klasy I i II gimnazjum

Nauka języka polskiego kojarzy się uczniom z czytaniem narzuconych tekstów i redagowaniem wypracowań na nudne tematy. Co można zrobić, aby odczarować lekcje języka ojczystego? Z pewnością odpowiedzi na to pytanie jest wiele. Żadna metoda czy forma wielokrotnie stosowana nie zmieni sposobu postrzegania lekcji przez uczniów. Dlatego warto ich zaskakiwać.

Nie zawsze uczymy w klasach, w których panuje moda na uczenie się, a młodzież może liczyć na pomoc ze strony rodziców. To my swoją postawą i pomysłami możemy ją zainspirować, zmotywować do działania, zachęcić do podjęcia trudu. 
Czym zadziwiłam uczniów trzeciej klasy gimnazjum? Wykonywaliśmy po raz pierwszy lapbooka :) 
Ponieważ umówiłam się z uczniami, że będziemy poświęcać jedną lekcję w tygodniu na powtórzenia, poszukiwałam sposobu na przypomnienie bohaterów literackich i zaktywizowanie całej klasy.
Zależało mi na tym, aby uczniowie poszukiwali informacji o autorach, adaptacjach filmowych i teatralnych. Przypominali sobie treść lektur, ukazywali losy postaci, ich wpływy i działania, marzenia, poglądy i emocje.  Dzielili się swoimi spostrzeżeniami, prezentując wybranego bohatera. 


Zadanie zatem składało się z dwóch etapów: wykonanie lapbooka i publiczne zaprezentowanie bohatera. Drugiej części moi uczniowie najbardziej się obawiali. 

Pozostali uczniowie aktywnie słuchali wypowiedzi rówieśników, ucząc się od siebie wzajemnie. Każdy był specjalistą od wybranej postaci, dlatego można było do niego adresować pytania. 
Dzięki takiej pracy uczniowie powtórzyli treści, ćwiczyli charakteryzowanie bohatera, doskonalili umiejętność publicznej prezentacji.

Jak wykonać lapbook? Instrukcja TUTAJ.

A co na ten temat twierdzą moi uczniowie?

"Moim zdaniem tworzenie lapbooka na lekcji języka polskiego jest bardzo dobrym pomysłem. Uczniowie bardziej poznają bohaterów lektur, a przy okazji mogą ukazać swoje zdolności plastyczne."
"Uczniowie muszą wcześniej przygotować przeróżne informacje, co wymaga od nich zaangażowania. Następnie znalezione informacje dobrze rozplanować. Bardzo dobry pomysł na nie nudną lekcję."
"Dzięki poznaniu bohatera, w przyszłości np. na egzaminach gimnazjalnych, lepiej poradzimy sobie z pytaniami o bohatera lektury. "

Licencja Creative Commons

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"