„My – jabłka”- zajęcia o odmienności i podobieństwach w naszym codziennym życiu


Ubiegając się o certyfikat Szkoły Tolerancji, systematycznie wykonujemy zadania o tematyce antydyskryminacyjnej.

Potwierdzam, że ćwiczenia „My – jabłka” to dobry początek zajęć o odmienności i podobieństwach w naszym codziennym życiu.
Zaproponowany scenariusz zmodyfikowałam. Dokonałam następujących zmian:

Uczniowie sami przynosili owoce.



Jabłka opisywaliśmy pisemnie i odczytywaliśmy głośno zredagowane teksty.
Owoce zebraliśmy do pudełka.
Jabłka szukały tylko trzy chętne osoby (koniecznie nie własnego).
Dokonywały wyboru jednego opisu kolegów/ koleżanek z klasy i zgodnie z instrukcją- opisem poszukiwały tego wyjątkowego jabłka.
Pozostali gimnazjaliści obserwowali, a właściciele jabłek potwierdzali lub zaprzeczali, czy owoc do nic należy.
Jednej osobie się nie powiodło.

Ćwiczenia sfotografowaliśmy.

Na zakończenie podzieliliśmy się refleksjami.

Oto najciekawsze wypowiedzi uczniów:
Jeżeli jesteśmy z czymś już oswojeni, to łatwiej jest nam to zrozumieć, znaleźć.

Każdy ma w sobie coś, co go wyróżnia w tłumie.


Drobiazgi też są ważne, bo jeśli będziemy patrzeć za bardzo ogólnie, nic nie dostrzeżemy.
Każde jabłko jest inne, tak ja ludzie. Jest w nich coś wyjątkowego.
Każde jabłko jest z pozoru identyczne, podobnie jak ludzie. Jeśli będziemy zwracać uwagę tylko na wygląd człowieka, nigdy nie poznamy jego cech.
Trudno znaleźć jedną rzecz wśród kilku podobnych. Jednak, jeśli się zwróci uwagę na drobiazgi, charakterystyczne elementy, to zauważa się, że nic nie jest takie same.
Nie powinno się oceniać ludzi po wyglądzie.
Bardzo trudno było określić, czym się różni twoje jabłko od reszty. Jednak, gdy zaczęłam je porównywać z innymi, zauważyłam, że każde jest inne. Jeżeli patrzymy pobieżnie na ludzi, to każdy jest taki sam.
Jabłka, choć takie różne, innego koloru czy z innej odmiany, nadal są jabłkami. Ale nie znaczy to, że są identyczne, wręcz przeciwnie- są odmienne. W każdym można znaleźć coś wyjątkowego, czego nie ma w żadnym innym.
Wbrew pozorom, każde jabłko było wyjątkowe, mimo że na pierwszy rzut oka wszystkie wyglądały podobnie. Dopiero, kiedy każdy z nas dokładnie przyjrzał się swojemu, można było dostrzec różnice. Każdy owoc miał jakieś skazy, ale dopiero z bliska było je widać. Podobnie jest z ludźmi: wydaje się, że wszyscy są prawie identyczni, bo trudno jest być oryginalnym. Ale kiedy pozna się kogoś bliżej, można zauważyć różne charakterystyczne cechy. Nasze osobowości bardzo się różnią i to one są najważniejsze.


Pozornie identyczne jabłka możemy opisać w różny sposób, lecz często patrzymy stereotypowo.
Ćwiczenie pokazało mi, że każdy z nas jest wyjątkowy i niepodrabialny, tak samo jak jabłka znajdujące się w jednym pudełku. Żadne z nich nie było takie same, choć pozornie były identyczne.
Myślę, że ćwiczenie z jabłkami było świetnym pomysłem. Dało nam dużo do myślenia oraz skłoniło do refleksji.
Pomimo tego, że różnimy się wszyscy od siebie, to powinniśmy mieć do siebie szacunek.
Jeśli będziemy pobieżnie patrzeć na ludzi, nigdy nie zauważymy ich wyjątkowości.
Każdy z nas posiada jakąś cechę charakterystyczną. Może to być jakaś blizna, ale również nietypowe hobby. Na świecie nie ma dwóch takich samych ludzi, nawet jeśli ktoś posiada bliźniaka.


Powinniśmy tolerować wszystkich i każdego z osobna, pomimo inności, która czasem jest bardzo widoczna.
Wystarczy tylko uważnie patrzeć i słuchać, by zauważyć wyjątkowe osoby wśród nas.
Dostrzegłam, że jabłka były jedynie symbolem. Ćwiczenie odebrałam jako akt tolerancji. Zobaczyliśmy, że każdy z nas jest inny, wyjątkowy, choć pozornie wszyscy wyglądamy podobnie. Stwierdziliśmy także, że pomimo różnic w wyglądzie, zachowaniu, powinniśmy się szanować i tolerować.
Pomimo tego, że nie różnimy się wieloma rzeczami od innych, każdy z nas w sobie to coś, co go odróżnia od reszty.
Pomimo tego, że niektóre jabłka są bardziej obite, a inne mniej, wszystkie są wyjątkowe i oryginalne.
Jabłka bardzo dobrze odzwierciedlają ludzi, gdyż każde jest równocześnie podobne i wyjątkowe.


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"