wtorek, 30 maja 2017

Warsztaty chodzone- przyczyny i skutki kompleksów

Warsztaty poprowadziłam w ramach projektu "Trudny temat. Weź to na warsztat". Poprzedziła je ankieta, w której zapytaliśmy: Który z proponowanych tematów, według Ciebie, jest na obecną chwilę najistotniejszy w naszej szkole i wymaga jak najszybszego działania? 
WYNIKI są dostępne pod aktywnym linkiem.


Otrzymaliśmy sygnały, że problemów jest wiele i wszystkie są dla Was ważne. Zaplanowaliśmy zajęcia warsztatowe, służących budowaniu swojego pozytywnego wizerunku, byście mogli wziąć się za bary z własnymi kompleksami.
Warsztaty chodzone pomogły ustalić przyczyny, skutki, źródła pomocy. Nauczyły czujności i zachęciły do obserwowania innych i siebie. Sprawiły, że gimnazjaliści zastanowili się nad sobą.
Sprzyjała temu metoda-  na piętnastu ławkach rozmieściliśmy kartki z pytaniami, a uczniowie przemieszczali się w dowolnym kierunku, pochylali się się nad problemem i własnoręcznie zapisywali swoje przemyślenia. W ten sposób każdy poznał także wypowiedzi pozostałych członków warsztatów.
Oto nasze ustalenia:
1.    Co to są kompleksy?
  • negatywne myśli, wyobrażenia, skojarzenia, budzące lęk, niepokój, wstyd, obawę, nerwowość itp.
2.    Kiedy rodzą się kompleksy?
  • porównanie z innymi osobami, według nas lepszymi,
  • retuszowane ciała modelek, które są dla nas wzorem,
  • dostrzeganie u siebie jedynie wad,
  • niska samoocena,
  • uleganie presji,
  • brak wsparcia ze strony bliskich osób,
  • wytykanie naszych błędów,
  • krytykowanie;
3.    Do czego mogą doprowadzić kompleksy?
  • utrata wiary w siebie,
  • gorsze samopoczucie,
  • odizolowanie się, unikanie ludzi, zamknięcie się w sobie,
  • depresja, załamanie, ciągły smutek,
  • brak poczucia własnej wartości,
  • samobójstwo,
  • samookaleczenia,
  • poniżanie samego siebie;
4. Jak nabrać pewności siebie?
  • unikanie bycia samemu,
  • spędzanie czasu z rówieśnikami,
  • wystąpienia publiczne,
  • pokonywanie słabości,
  • podejmowanie wyzwań,
  • pokonywanie słabości,
  • prośba o wsparcie,
  • wiara w siebie,
  • rozmawianie o swoich problemach,
  • pamiętanie o swoich zaletach,
  • otaczanie się ludźmi wierzącymi w twoje możliwości,
  • zmiana wyglądu zewnętrznego,
  • integrowanie się;
5. Co zrobić, aby poprawić własne samopoczucie?
  • spanie,
  • rozmowa z kimś, kto nas wysłucha, z przyjacielem,
  • zjeść coś słodkiego,
  • dostrzegać swoje zalety,
  • uwierzyć w siebie,
  • zabawa ze swoim pupilem,
  • spędzić czas z rodziną, z przyjaciółmi,
  • poczytać książkę,
  • poznawać nowych ludzi,
  • podróżować,
  • uśmiechać się do innych,
  • poświęcać czas na ulubione zajęcia,
6. Dlaczego kompleksy mają wpływ na nasze życie?
  • trudność w podejmowaniu decyzji,
  • ograniczenia wynikające ze strachu,
  • koncentrowanie  się na wadach,
  • depresja,
  • złe samopoczucie,
  • poczucie niższości;
7. W jaki sposób kompleksy utrudniają życie?
  • paraliżujący wstyd ,
  • strach,
  • załamanie,
  • brak wiary w siebie,
  • nieśmiałość,
  • ograniczenie działań,
  • skupienie na swoich słabościach,
  • oddalenie się od bliskich,
  • ograniczenie kontaktów,
  • niepodejmowanie wyzwań,
  • nieakceptowanie siebie;
8. Gdzie udać się po poradę, pomoc?
  • pedagog,
  • rodzice, członkowie rodziny,
  • przyjaciele,
  • osoby którym ufamy,
  • internet(?),
  • psycholog,
  • wychowawca,
  • nauczyciele;
9. Czego dotyczą kompleksy?
  • wyglądu,
  • zainteresowań,
  • ubioru,
  • postrzegania siebie,
  • charakteru,
  • sposobu bycia,
  • warunków życia,
  • zapachu,
  • statusu materialnego,
  • możliwości intelektualnych;
10. Co jest przyczyną depresji?
  • presja,
  • wpływ innych ludzi,
  • fałszywi przyjaciele,
  • niewiara w siebie, brak pewności siebie,
  • kompleksy,
  • poniżanie,
  • pesymistyczne postrzeganie świata,
  • stres,
  • traumatyczne przeżycie,
  • problemy,
  • poczucie bycia niepotrzebnym;
11. Jak funkcjonują w społeczeństwie ludzie zakompleksieni?
  • wstydzą się,
  • boją się wypowiedzieć swoje zdanie,
  • nie zabierają głosu w towarzystwie,
  • unikają kontaktów z innymi,
  • nie wychodzą w miejsca publiczne,
  • czują się samotni i odrzuceni,
  • mają trudność w nawiązywaniu kontaktów,
  • czują się odrzuceni;
12. Które instytucje są powołane do tego, aby udzielić pomocy?
  • szpital,
  • psycholog,
  • policja,
  • nauczyciel,
  • szkoła,
  • poradnia psychologiczna,
  • grupy wsparcia;
13. Jaki wpływ na powstanie kompleksów mają różne grupy, np. rodzice, rówieśnicy?
  • negatywne komunikaty rodziców,
  • słowa wypowiadane przez innych sprawiają, że zaczynamy w siebie wątpić,
  • wywieranie presji,
  • odrzucenie przez rówieśników,
  • wyzywanie i obrażanie,
  • wytykanie błędów,
  • stres,
  • wyśmiewanie,
  • ignorowanie,
  • nie wierzą w nas;
14. Jaki wpływ na powstanie kompleksów mają media- telewizja, prasa?
  • czerpanie wzorca,
  • rozpowszechnianie problemów,
  • ukazywanie kanonu piękna,
  • porównywanie do osób znanych, popularnych;
15. Skąd się bierze poczucie niższości?
  • poniżanie przez osoby, które są w jakiejś dyscyplinie od nas lepsze,
  • brak wiary we własne możliwości,
  • brak samoakceptacji,
  • niska samoocena,
  • inny wygląd niż jest modny,
  • kompleksy,
  • brak kontaktu z rówieśnikami, odrzucenie przez rówieśników,
  • dominacja innych osób,
  • wyśmiewanie się,
  • porównywanie swoich dzieci przez rodziców.
    Wzrost świadomości uczniów sprzyja motywowaniu do dalszych działań.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz