Co łączy cele życiowe i marzenia?
Złowiłem złotą rybkę. Spełnię swoje marzenia.
Lekcja ma na celu uświadomienie uczniom ich własnych pragnień. Uczniowie wyznaczą sobie cele życiowe, jak również uwierzą, że to, czego się bardzo pragnie, można osiągnąć. Nauczyciel poprzez angażowanie uczniów do aktywnej pracy na lekcji zmotywuje i zmobilizuje uczniów do nauki i pracy nad sobą.
Cele : uczeń będzie umiał sformułować własne marzenia oraz wyznaczyć drogę ich realizacji, pozna marzenia rówieśników oraz zintegruje się z klasą.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Wtajemnicz
ucznia – asystenta. Poleć mu, by wszedł do klasy w kapeluszu na głowie. W lewej
ręce niech trzyma wędkę, a w prawej siatkę z rybami. Następnie niech stanie na
środku klasy i rozłoży rybki. Następnie niech zarzuci wędki. Pozostali uczniowie
w tym czasie niech obserwują czynności swojego rówieśnika.
2. Asystent
lekcyjny złowił ,,złotą rybkę". Wypowiada głośno swoje trzy życzenia.
Uwaga: przez cały czas obserwuj
zachowanie uczniów.
3.Uczniowie siadają w okręgu.
Rozdaj im kartki. Poleć, aby na otrzymanych kartkach wynotowali trzy życzenia. Na każdej
kartce tylko jedno życzenie. Objaśnij, czego mogą dotyczyć życzenia, np.
-realizacji celów życiowych,
-kontaktów interpersonalnych,
-cech charakteru,
-dóbr materialnych.
Nie identyfikuj autorów życzeń.
Poleć uczniom zachowanie życzeń w tajemnicy. Niech złożą kartki i wrzucą je do
kapelusza.
4.Uczniowie losują kartki ( po
trzy). Prezentują wynotowane życzenia oraz sugerują, w jaki sposób można je
zrealizować . Grupa słucha i włącza się. Podpowiada inne sposoby realizacji
życzeń kierowanych do złotej rybki. Włączaj się w dyskusję.
5. Uczeń-
asystent niech odnotowuje na tablicy życzenia oraz zaznacza częstotliwość ich występowania (
powtarzalność). Omów wyniki.
6. Uczniowie
przypominają sobie życzenia, które wynotowali. Poproś o dokonanie wyboru tylko
jednego, według nich najważniejszego. Niech uzasadnią swój wybór.
7. Rozdaj karki.
Poleć uczniom zaplanowanie własnych działań
służących osiągnięciu celu (realizacja życzenia). Zwróć uwagę na
kolejność działań.
8. Uczniowie
prezentują wypracowany przez siebie plan działań na przyszłość. Grupa słucha
uważnie. Podpowiada. Jeśli zauważa, że któryś etap osiągania celów został
pominięty lub ustalony porządek działania wymaga korekty, sygnalizuje. Określa,
które działania są możliwe do realizacji.
9. Poleć uczniom,
aby wypowiedzieli się, czy ćwiczenie pomogło im w podjęciu decyzji w kwestii
realizacji wyznaczonych celów.
10. Uczniowie składają sobie ciche obietnice związane z realizacją życzeń.
Wybierają pierwsze ( podstawowe, niezbędne
do spełnienia działanie). Ustal z uczniami, że po upływie trzech miesięcy
powrócicie do tego zagadnienia.
Komentarze
Prześlij komentarz