Spójrz na półkę. Sięgnij po książkę. Książka w szeroki świat wprowadza- Dobra praktyka Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Projekt: Spójrz na półkę. Sięgnij po książkę. Książka w szeroki świat wprowadza
Dobra praktyka Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Cele:
• popularyzowanie czytania książek wśród dzieci i
młodzieży,
• umożliwienie dzielenia się swoimi doświadczeniami
czytelniczymi,
• wyrażanie opinii o książkach i dyskutowanie o nich,
• stworzenie społeczności młodych czytelników,
• ułatwienie kontaktu z autorami i wydawcami,
• rozwijanie umiejętności posługiwania się technologiami
informacyjno- komunikacyjnymi,
• doskonalenie umiejętności redagowania recenzji.
Zagadnienia problemowe:
Uczniowie zbadają gusta czytelnicze.
Będą popularyzowali spędzanie wolnego czasu na czytaniu
książek przez dzieci i młodzież.
Podzielą się swoimi doświadczeniami czytelniczymi.
Wyrażą własne opinie o książkach i podejmą dyskusję na ich
temat.
Poszukają kontaktu z autorami i wydawcami.
Będą redagowali recenzje książek, prowadzili spotkania
promujące czytelnictwo.
Zastanowią się, dlaczego czytanie książek nie jest modne.
Swoimi refleksjami podzielą się na blogu
"Internetowy dzienniczek
Opis działania
Projekt zrealizowałam z uczniami
gimnazjum. Dominowali drugoklasiści.
Byli to uczniowie, którzy chętnie odwiedzają bibliotekę szkolną i nie tylko.
Nie wstydzą się głośno mówić o tym, że czytają. Tworzą społeczność młodych
czytelników.
1. Prowadzenie bloga o książkach- cały rok szkolny.
2. Artykuły w szkolnej gazetce- cały rok szkolny.
ZADANIA INDYWIDUALNE
1.
Redagowanie recenzji
przeczytanych książek.
2.
Projektowanie okładki
do polecanej książki.
3.
Wykonywanie ilustracji
w różnej technice.
4.
Wyszukiwanie
tematycznych fragmentów w książkach, np. kulinarnych oraz przygotowywanie
potrawy według czytanego fragmentu.
5.
Zorganizowanie
konkursu czytelniczego.
6.
Projektowanie
krzyżówki z lektury i jej rozwiązywanie.
7.
Przygotowywanie
wystawy książek wybranego pisarza.
8.
Gazetka ścienna
poświęcona wybranemu bestsellerowi.
9.
Sporządzenie notatki
chronologicznej o wybranym twórcy.
10. Wykonanie osi czasu z wykorzystaniem TIK z wydarzeniami z
życia i twórczości wybranego pisarza.
CZYTANIE
1.
Dyskusja wokół
tematów:
a)
dlaczego uczniowie nie
czytają?
b)
dlaczego nie potrafimy
zachęcić uczniów do czytania?
c)
co zrobić, żeby
większa liczba uczniów sięgnęła po książkę?
2.
Stworzenie banku
pomysłów: Co zrobić, aby gimnazjaliści czytali książki?
3.
Wywiad z dyrektorem
szkoły i nauczycielami biblioteki szkolnej. Ustalenie:
-
jakie mamy zasoby?
-
kto decyduje o
zakupach?
-
na ile uczniowie mogą
mieć wpływ na zakupy do biblioteki szkolnej?
-
jak zachęcić uczniów
do sięgania po książkę w wolnym czasie?
-
jakie działania w celu
promocji czytelnictwa zostały już podjęte i z jakim skutkiem?
1.
Rozmowa na temat
wykorzystania w promocji czytelnictwa audiobooków, tabletów, adaptacji
teatralnych, filmów, multimediów, Internetu.
ODKRYWANIE
1.
Odkrywanie swoich
talentów/ zdolności/ predyspozycji.
2.
Zgłębianie,
poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania
TIK.
3.
Poszukiwanie informacji
w różnych źródłach i wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.
4.
Tworzenie tekstów do
szkolnej gazety i skład ,,Gimnazjaka".
Uczniowie nauczyli się posługiwać następującymi narzędziami w zakresie
TIK:
Narzędzie Sticky Moose - prosta aplikacja do krótkich głosowań na
wybraną opcję. Dodatkowym atutem jest możliwość ustalenia terminu zakończenia
głosowania i dodawania przez uczestników własnych pomysłów/wyborów.
oraz badanie: Jaka jest Twoja ulubiona książka?
TAGXEDO to prosta aplikacja służąca do
prezentowania krótkich haseł w atrakcyjnej graficznie formie (doskonałe do
podsumowań i szybkich ewaluacji, gromadzenia wyników, odpowiedzi, rezultatów
powstałych na drodze dyskusji i burzy mózgów).
Opracowaliśmy chmurę tagów.
Solvr – jest darmowym narzędziem, nie wymagającym rejestracji. Możemy
je wykorzystać do pracy nad projektem, pomysłami działań, rozwiązywaniu
problemów, zbieraniu argumentów. Wspólnie opracowujemy przy pomocy
programu Solvr kryteria oceny realizacji projektu.
Hot Potatoes – narzędzie umożliwiające tworzenie ćwiczeń i testów
on-line.
Time Rime – narzędzie do tworzenia linii/ osi czasu.
LINO – tablica korkowa służąca do gromadzenia zapisków, zdjęć, not. Wykorzystaliśmy ją do zbierania propozycji
zadań projektowych zaproponowanych przez uczniów.
POLLDADDY – narzędzie do przygotowania ankiet (np. ewaluacyjnych)
wykorzystam do analizowania gustów czytelniczych ze względu na wiek i płeć
czytelników.
Uczniowie zostali przeze mnie przeszkoleni w zakresie obsługi
narzędzia, a na blogu zamieściliśmy instrukcję obsługi. Sami deklarowali się, w którym z pięciu
zaproponowanych przeze mnie projektów chcieliby wziąć udział. I to jest
pierwszy warunek sukcesu – świadomy, dobrowolny wybór ucznia.
Przez
cały czas pozostawałam z uczniami w kontakcie mailowym i osobistym. W taki
sposób przekazywałam im instrukcje do zadań, udzielałam informacji zwrotnej,
podpowiadałam i udzielałam wskazówek do dalszej pracy.
Gimnazjaliści wykonywali zadania w szkole i w domu.
Jestem pomysłodawczynią większości zadań projektowych. Uczyłam
uczniów posługiwania się narzędziami TIK, zamieszczając instrukcje na blogu, a także na nowo powstałej e- platformie naszej
szkoły
Razem z uczniami redagowałam wpisy na bloga, na stronę internetową
szkoły.
Uczniom bardzo
się podobały zadania związane czytaniem. Wielu przyniosło książki na akcję WYMIEŃ SIĘ KSIĄŻKĄ. Powstało około 50 recenzji.
Najciekawsze zaprezentujemy sukcesywnie na blogu Internetowy dzienniczek w
zakładce Czytamy
i recenzujemy. Wszyscy byli uczestnikami prezentacji polecanych
książek przez rówieśników. Każdy poznał cytaty na temat czytania, wkleił je do
zeszytu i odczytał ich przesłanie. Nieliczni przygotowali ilustracje do
przeczytanych książek lub wykonali plakaty promujące czytelnictwo. Wzięliśmy
udział w Grze czytelniczej proponowanej przez GWO i na podstawie fragmentu
książki wykonaliśmy potrawę, którą spożywali bohaterowie książki. Poza tym
przeczytaliśmy głośno w tygodniu przedświątecznym "Opowieść
wigilijną", ćwicząc dykcję, modulując głosem i zwracając uwagę na znaki
przestankowe. Powstały nawet slajdy ilustrujące czytane przez uczniów fragmenty
polecanych książek, na których zamieściliśmy zdjęcia wykonane przez uczniów i z
ich udziałem (gry dramatyczne). Wystawa czytelnicza była chętnie odwiedzana:
uczniowie brali do ręki książkę, czytali fragmenty, dopytywali o treść kolegę/
koleżankę, która książkę na wystawę przyniosła. Na lekcji języka polskiego
zorganizowaliśmy program ROZMOWY W TOKU, poświęcony czytaniu książek przez
gimnazjalistów. Uczniowie mogli się wypowiedzieć na ten temat i wysłuchać
argumentów innych.
Ponadto
opracowaliśmy anonimową ankietę. którą wypełnili nasi rówieśnicy, nauczyciele,
rodzice, a nawet dziadkowie. Jej wyniki zaprezentujemy na zakończenie
realizacji projektu.
Gimnazjaliści entuzjastycznie wykonywali zadania.
Warto poszukać
uczniów, którzy lubią czytać. Stają się oni naszymi sojusznikami i pomagają
wdrażać poszczególne działania, aktywnie w nich uczestnicząc.
Sugerowałabym
nawiązać współpracę ze szkolną biblioteką, ponieważ jest to miejsce promujące
czytanie, skupiające uczniów chętnie sięgających po książkę.
Nie należy
kumulować zadań w krótkim czasie. Wówczas uczniowie czują się obarczeni zbyt
wieloma obowiązkami i spada ich motywacja. Dobrze jest szukać ochotników,
pozwolić samodzielnie wyznaczyć termin wykonania zadania. Ponadto organizować
konkursy, bo uczniowie lubią rywalizować ze sobą, nagradzać i chwali.
Publiczna prezentacja projektu odbywała się sukcesywnie i w
wielu miejscach. Dlatego też zmieniał się krąg odbiorców.
Zaprezentowaliśmy się:
- podczas Targów 2.0- dla uczniów naszego
gimnazjum,
- na stronie internetowej szkoły- dla
społeczności szkolnej, rodziców i wszystkich zainteresowanych,
- na blogu Internetowy dzienniczek- dla
uczestników programu "Szkoła z klasa 2.0" i czytelników bloga,
- w szkolnej gazecie
"Gimnazjak"- dla uczniów Gimnazjum Publicznego im. Arkadego
Fiedlera w Dębnie i okolicznych szkół podstawowych, których
absolwenci podejmują naukę w naszym gimnazjum,
- na platformie YoungFace.tv- dla
zgłoszonych szkół z całej Polski we wszystkich kategoriach wiekowych,
- na platformie www.juniormedia.pl- dla
uczniów szkół korzystających z platformy do wydawania i publikowania
szkolnych gazetek i biorących udział w ogólnopolskim konkursie Junior w
Druku,
- w dodatku "Junior Media"- dla
czytelników z całej Polski,
- na platformie GWO- Gra czytelnicza- dla
korzystających z sieci, a przede wszystkim dla szkół rywalizujących w grze
czytelniczej,
- na platformie CEO- dla internautów
poszukujących wskazówek do działań promujących czytelnictwo, dla szkół
realizujących program "Szkoła z klasą 2.0".
Praca nad realizacją projektu przebiegała zgodnie z planem. Przez cały
czas można było zaproponować swoje zadanie do projektu. Taka możliwość bardzo
podobała się uczniom. Każde zadanie skrupulatnie opisywaliśmy na blogu
"Internetowy dzienniczek.
Wpisy na stronie internetowej naszej szkoły:
na blogu
internetowy dzienniczek wyodrębniliśmy strony/ zakładki:
- Czytamy i recenzujemy
- Projekt na blogu.
W nich
zamieszczamy linki do prezentacji zadań realizowanych w ramach projektu.
Czytamy i
recenzujemy
Tu
prezentujemy to, co czytamy:
Projekt na blogu
Na stronie
głównej programu Szkoły z klasą 2.0 wyróżniono działania w pięciu szkołach w
Polsce. Wśród nich wymieniono Gimnazjum Publiczne im. A. Fiedlera w
Dębnie.
Mamy nadzieję,
że nasze pomysły zostaną przeniesione na grunt innych szkół w Polsce.
Portal YoungFice.tv
Komentarze
Prześlij komentarz