My o "Psie Baskerville'ów" i jego autorze

Lektury to książki po które uczniowie niechętnie sięgają. Dlaczego? A ilu dorosłych posłusznie się podporządkowuje i wykonuje wszystkie polecenia zwierzchników? Dzieci i młodzież też chcą mieć wybór. Warto więc wspólnie dokonać wyboru lektury nadobowiązkowej i zaplanować aktywności uczniów w taki sposób, aby ich zaskoczyć. Zaskoczenie uczniów to sprzymierzeniec nauczyciela. 

W tym tygodniu moi uczniowie poznawali utwór pt. "Pies Baskerville'ów". O czym jest książka? 

Sherlock Holmes i doktor Watson szukają sprawców zabójstw w rodzie Baskervillów. Tropią straszliwą bestię i zimnego mordercę, narażając się na mrożące krew w żyłach niebezpieczeństwa na bagnach Grimpen Mire w oparach gęstej angielskiej mgły. 

W utworze występują  podejrzani bohaterowie, zwroty akcji i nieoczekiwany finał, ale wymienione zalety nie przekonają uczniów do sięgnięcia po lekturę. Dlatego warto poszukać wśród nich choćby jednego, który uwielbia kryminały i dać mu pole do popisu. 

Szczerość jego wypowiedzi, zaufanie,
jakim obdarzają go rówieśnicy, sprawi, że wielu z nich sięgnie po książkę. 


Skąd wiem? Znalazłam się już w takiej sytuacji przypadkiem, przy okazji innej lektury. Spontaniczna wypowiedź uczennicy sprawiła, że większość klasy przeczytała książkę "Oskar i pani Róża". Co powiedziała? Brzmiało to tak: 
"Wiecie, że nie czytam książek, ale tym razem nie mogłam się od niej oderwać. A jak się zryczałam..." Nastała cisza. Nikt nie komentował. Ja również nic w tym momencie nie powiedziałam, gdyż wszystko zostało zawarte w tej minimalistycznej wypowiedzi nastolatki. 


Jaką aktywność zaproponowałam uczniom przy utworze Arthura Conan Doylea? Podzieliłam uczniów na grupy, które tworzyły gazety poświęcone twórcy i lekturze.
W domu uczniowie przygotowywali się do tej aktywności, wyszukując informacje o autorze, bohaterach, wydarzeniach, recenzje i opinie o książce, cytaty, które warto zapamiętać itp.

 Nieliczni przygotowali krzyżówki z treści lektury, zagadki lub labirynty. Każda grupa przyszła przygotowana i pracowała.

Najbardziej zaangażowani byli Ci uczniowie, którzy na co dzień przeszkadzają mi w prowadzeniu lekcji, nie przykładają się do wykonywanych ćwiczeń. 

Pracowaliśmy przez dwie lekcje, a uczniowie zamieścili w swoich gazetach własnoręcznie wykonane rysunki. 



Gazety wyeksponuję w swojej sali po weekendzie, ale  już myślę nad tym, jak ich zawartość wykorzystam do dalszej pracy. Dzięki temu uczniowie zapamiętają treść lektury, poznają opinie innych, zastanowią się nad problematyką i zrozumieją, co to jest kryminał.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"