My o "Psie Baskerville'ów" i jego autorze
Lektury to książki po które uczniowie niechętnie sięgają. Dlaczego? A ilu dorosłych posłusznie się podporządkowuje i wykonuje wszystkie polecenia zwierzchników? Dzieci i młodzież też chcą mieć wybór. Warto więc wspólnie dokonać wyboru lektury nadobowiązkowej i zaplanować aktywności uczniów w taki sposób, aby ich zaskoczyć. Zaskoczenie uczniów to sprzymierzeniec nauczyciela.
W tym tygodniu moi uczniowie poznawali utwór pt. "Pies Baskerville'ów". O czym jest książka?
Sherlock Holmes i doktor Watson szukają sprawców zabójstw w rodzie
Baskervillów. Tropią straszliwą bestię i zimnego mordercę, narażając się
na mrożące krew w żyłach niebezpieczeństwa na bagnach Grimpen Mire w
oparach gęstej angielskiej mgły.
W utworze występują podejrzani bohaterowie, zwroty akcji i nieoczekiwany finał, ale wymienione zalety nie przekonają uczniów do sięgnięcia po lekturę. Dlatego warto poszukać wśród nich choćby jednego, który uwielbia kryminały i dać mu pole do popisu.
Szczerość jego wypowiedzi, zaufanie,
jakim obdarzają go rówieśnicy, sprawi, że wielu z nich sięgnie po książkę.
jakim obdarzają go rówieśnicy, sprawi, że wielu z nich sięgnie po książkę.
Skąd wiem? Znalazłam się już w takiej sytuacji przypadkiem, przy okazji innej lektury. Spontaniczna wypowiedź uczennicy sprawiła, że większość klasy przeczytała książkę "Oskar i pani Róża". Co powiedziała? Brzmiało to tak:
"Wiecie, że nie czytam książek, ale tym razem nie mogłam się od niej oderwać. A jak się zryczałam..." Nastała cisza. Nikt nie komentował. Ja również nic w tym momencie nie powiedziałam, gdyż wszystko zostało zawarte w tej minimalistycznej wypowiedzi nastolatki.
Jaką aktywność zaproponowałam uczniom przy utworze Arthura Conan Doylea? Podzieliłam uczniów na grupy, które tworzyły gazety poświęcone twórcy i lekturze.
W domu uczniowie przygotowywali się do tej aktywności, wyszukując informacje o autorze, bohaterach, wydarzeniach, recenzje i opinie o książce, cytaty, które warto zapamiętać itp.
Nieliczni przygotowali krzyżówki z treści lektury, zagadki lub labirynty. Każda grupa przyszła przygotowana i pracowała.
Najbardziej zaangażowani byli Ci uczniowie, którzy na co dzień przeszkadzają mi w prowadzeniu lekcji, nie przykładają się do wykonywanych ćwiczeń.
Pracowaliśmy przez dwie lekcje, a uczniowie zamieścili w swoich gazetach własnoręcznie wykonane rysunki.
Gazety wyeksponuję w swojej sali po weekendzie, ale już myślę nad tym, jak ich zawartość wykorzystam do dalszej pracy. Dzięki temu uczniowie zapamiętają treść lektury, poznają opinie innych, zastanowią się nad problematyką i zrozumieją, co to jest kryminał.
Komentarze
Prześlij komentarz