Pudełko pełne niespodzianek frazeologicznych

Związki frazeologiczne bywają dla uczniów niezrozumiałe i trudne do zapamiętania. Warto więc zaskoczyć młodzież nowym pomysłem na ćwiczenia. 

Zgromadzone na lekcje rekwizyty (z wyjątkiem pudełka) mogą być rzeczywiste lub przedstawione na obrazkach.  

Ja preferuję pracę w małych grupach, gdyż rywalizacja dodatkowo motywuje do aktywności. Każda grupa wyposażona jest w "Słownik frazeologiczny języka polskiego".  Nie oczekuję od uczniów podawania frazeologizmów z pamięci. Pracujemy ze słownikami. 

Z pudełeczka reprezentant grupy losuje rekwizyt lub obrazek/ zdjęcie, na którym ten rekwizyt jest pokazany.  Wraca do swojej drużyny i wspólnie- przy pomocy słownika- wypisują związki frazeologiczne. (Możemy z uczniami umówić się na czas wykonania zadania.)
Potem  prezentują wylosowany rekwizyt/ obrazek innym drużynom i odczytują wypisane związki frazeologiczne. 

Ponownie losują i czynność jest powtarzana. 
Nauczyciel powinien zadbać o to, aby uczniowie nie widzieli zawartości pudełka.

Np. 
 MUSZTARDA PO OBIEDZIE



GŁUPI JAK BUT
NIE KIWNĄĆ PALCEM W BUCIE
SZEWC BEZ BUTÓW CHODZI
UMARŁ W BUTACH
WZIĄĆ POD BUT

ZBIĆ, SPRAĆ KOGOŚ NA KWAŚNE JABŁKO 
AMATOR  KWAŚNYCH JABŁEK
JABŁKO ADAMA
NIEDALEKO PADA JABŁKO OD JABŁONI 
ZŁOTE JABŁKO 
RAJSKIE JABŁKA


GRZEBAĆ WIDELCEM W TALERZU
MIEĆ COŚ NA WIDELCU
PRĘDZEJ NÓŻ ZGINIE NIŻ WIDELEC
CO W SERCU, TO NA WIDELCU


CZERWONY JAK BURAK
CZERWIENIEĆ JAK BURAK

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych