Pudełko pełne niespodzianek frazeologicznych
Związki frazeologiczne bywają dla uczniów niezrozumiałe i trudne do zapamiętania. Warto więc zaskoczyć młodzież nowym pomysłem na ćwiczenia.
Zgromadzone na lekcje rekwizyty (z wyjątkiem pudełka) mogą być rzeczywiste lub przedstawione na obrazkach.
Ja preferuję pracę w małych grupach, gdyż rywalizacja dodatkowo motywuje do aktywności. Każda grupa wyposażona jest w "Słownik frazeologiczny języka polskiego". Nie oczekuję od uczniów podawania frazeologizmów z pamięci. Pracujemy ze słownikami.
Z pudełeczka reprezentant grupy losuje rekwizyt lub obrazek/ zdjęcie, na którym ten rekwizyt jest pokazany. Wraca do swojej drużyny i wspólnie- przy pomocy słownika- wypisują związki frazeologiczne. (Możemy z uczniami umówić się na czas wykonania zadania.)
Potem prezentują wylosowany rekwizyt/ obrazek innym drużynom i odczytują wypisane związki frazeologiczne.
Ponownie losują i czynność jest powtarzana.
Nauczyciel powinien zadbać o to, aby uczniowie nie widzieli zawartości pudełka.
Np.
MUSZTARDA PO OBIEDZIE
GŁUPI JAK BUT
NIE KIWNĄĆ PALCEM W BUCIE
SZEWC BEZ BUTÓW CHODZI
UMARŁ W BUTACH
WZIĄĆ POD BUT
GRZEBAĆ WIDELCEM W TALERZU
MIEĆ COŚ NA WIDELCU
PRĘDZEJ NÓŻ ZGINIE NIŻ WIDELEC
CO W SERCU, TO NA WIDELCU
CZERWONY JAK BURAK
CZERWIENIEĆ JAK BURAK
Komentarze
Prześlij komentarz