(U)rodzaj literacki

Dziś, przygotowując się do egzaminu gimnazjalnego, powtarzaliśmy rodzaje literackie. Przeznaczyłam na uporządkowanie wiedzy uczniów dwie godziny lekcyjne. 
Zadanie  składało się z dwóch etapów: wykonanie lapbooka i publiczne zaprezentowanie rodzaju literackiego przez grupę ekspercką.

Poprosiłam, aby uczniowie przyszli na lekcję z materiałami biurowymi. Zadałam powtórzenie, zgromadzenie materiału o wybranym przez siebie rodzaju literackim. Udostępniłam słowniki na lekcji. 

Na początku pracowaliśmy indywidualnie. Każdy uczeń wykonywał lapbooka poświęconego liryce, epice lub dramatowi
Oczywiście, zapytałam o wybory rodzaju literackiego, aby ustalić, czy zaplanowane kolejne aktywności są możliwe do realizacji. Ucieszyło mnie to, że każdy rodzaj literacki został wybrany. 

Drugi etap to podzielenie się wiedzą w grupie pracującej nad tym samym zagadnieniem. 
Poprosiłam, aby uczniowie usiedli w trzech grupach, obejrzeli swoje lapbooki, przeczytali swoje zapiski/ wklejki, ustalili, w jaki sposób, w jakiej kolejności i  jaką wiedzę przedstawią rówieśnikom. W ten sposób
powstały trzy grupy eksperckie.


Następnie uczniowie prezentowali swoją wiedzę publicznie. Tej części  najbardziej się obawiali. Mimo strachu każdy miał okazję wypowiedzieć się na temat. 

Pozostali uczniowie aktywnie słuchali wypowiedzi rówieśników, ucząc się od siebie wzajemnie. Każdy był specjalistą od jednego rodzaju literackiego, dlatego można było do niego adresować pytania. 

Oprócz wiedzy merytorycznej, która jest bardzo istotna, uczniowie uczyli się pracy w zespole. 

Wniosek z dzisiejszej lekcji był taki: 
Należy tak podzielić się zadaniami, aby ten, kto przygotował najmniej informacji, miał okazję zaprezentować się przed innymi. Nie należy rywalizować, lecz współpracować ze sobą, udzielać sobie wsparcia, słuchać tego, co mówią inni. Najwięcej zapamiętujemy wtedy, kiedy przekazujemy swoją wiedzę innym, wyjaśniamy i tłumaczymy, odpowiadamy na zadane pytania.

Prace zamieściliśmy na przygotowanych i udostępnionych wszystkim uczestnikom lekcji tablicach.
LIRYKA

EPIKA

DRAMAT
Teraz pora na sprawdzenie wiedzy. Może quiz?



 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4