Dzieła plastyczne goszczą na naszych lekcjach

Obrazy malarskie, grafiki, fotografie to ciekawy materiał na lekcje. Co zrobić, aby zainteresować nimi uczniów? Jak zaplanować działania, aby uczniowie ćwiczyli spostrzegawczość, ale także odczytywali symbole, alegorie? Jak nie zniechęcić ich do zadań? 

1. Zadbać o ciekawy materiał ikonograficzny, w możliwie największym formacie.
2. Przygotować taką ilość materiałów, aby każda para/ grupa uczniów skoncentrowała się  tylko na przydzielonym/ wylosowanym dziele.
3. Unikać pracy indywidualnej- uczniowie wspólnie chętniej oglądają dzieło, dyskutują o nim, dzielą się spostrzeżeniami, czyli uczą się od siebie.
Otworzyłam moich uczniów na dzieła malarskie, wykorzystując metodę pytań.
Zaczynałam od 10 pytań. Potem określałam czas na formułowanie pytań, oczekując jak największej ich liczby. 
Ważne- uczniowie nie udzielali na nie odpowiedzi! 
Dzięki temu naprawdę uważnie oglądali każde dzieło. 
Oczywiście, pytania musieli różnicować. Pilnowali, aby  nie rozpoczynały się identycznie i zachęcały do obszernej wypowiedzi na dany temat.

Informacja, że nie będą na te pytania odpowiadać, dawała uczniom poczucie bezpieczeństwa. 

Z czasem rozpoczęliśmy udzielanie odpowiedzi na pytania, ale np. trzy wybrane.

Praktykowałam też z uczniami przygotowanie ściągi na tablicy.  Wspólnie wynotowaliśmy zbiór wskazówek, elementów, na które powinniśmy zwrócić uwagę, opisując dzieło. Potem wykorzystywaliśmy je,  redagując opis dzieła. 

Korzystaliśmy także z przygotowanych przez siebie ściąg. Zapowiadałam, czym będziemy się na lekcji zajmowali i prosiłam o przygotowanie dla siebie zgapki. Podczas samodzielnej już pracy na lekcji pozwalałam uczniom na korzystanie ze swoich materiałów. 
Bardzo dobrze przygotowana ściąga zawierała następujące wskazówki do opisu obrazu (zapisane w języku ucznia):
  1. Autor obrazu, tytuł obrazu, czas powstania obrazu.
  2. Epoka, nurt artystyczny.
  3. Miejsce w dorobku artystycznym malarza. 
  4. Wymiary obrazu.
  5. Technika malarska.
  6. Temat obrazu.
  7. Miejsce, w którym obraz się znajduje.
  8. Dominanta kompozycyjna. 
  9. Zasady kompozycyjne.
  10. Typ kompozycji.
  11. Ruch (czy dzieło jest statyczne czy dynamiczne).
  12. Postacie i relacje pomiędzy nimi.     
  13. Najważniejsze elementy (przedmioty, obiekty) organizujące przestrzeń obrazu. 
  14. Pierwszy plan, drugi plan i dalszy plan
  15. Tło obrazu.  
  16. Kolorystyka obrazu, gama użytych barw
  17. Źródło, natężenie światła i sposób jego rozprzestrzeniania się. 
  18. Nastrój.
  19. Symboliczne znaczenie przedmiotów, gestów, układów elementów obrazu.
  20. Własna refleksja na temat dzieła z uzasadnieniem.
Aby zapamiętać przydatne słownictwo, wykreślaliśmy słowa.

 
Małymi kroczkami zmierzamy do doskonałości. 





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych