Warsztaty chodzone- przyczyny i skutki kompleksów



Warsztaty poprowadziłam w ramach projektu "Trudny temat. Weź to na warsztat". Poprzedziła je ankieta, w której zapytaliśmy: Który z proponowanych tematów, według Ciebie, jest na obecną chwilę najistotniejszy w naszej szkole i wymaga jak najszybszego działania?





Otrzymaliśmy sygnały, że problemów jest wiele i wszystkie są dla Was ważne. Zaplanowaliśmy zajęcia warsztatowe, służących budowaniu swojego pozytywnego wizerunku, byście mogli wziąć się za bary z własnymi kompleksami.

Warsztaty chodzone pomogły ustalić przyczyny, skutki, źródła pomocy. Nauczyły czujności i zachęciły do obserwowania innych i siebie. Sprawiły, że gimnazjaliści zastanowili się nad sobą.



Sprzyjała temu metoda- na piętnastu ławkach rozmieściliśmy kartki z pytaniami, a uczniowie przemieszczali się w dowolnym kierunku, pochylali się się nad problemem i własnoręcznie zapisywali swoje przemyślenia. W ten sposób każdy poznał także wypowiedzi pozostałych członków warsztatów.

Oto nasze ustalenia:

1. Co to są kompleksy?

negatywne myśli, wyobrażenia, skojarzenia, budzące lęk, niepokój, wstyd, obawę, nerwowość itp.


2. Kiedy rodzą się kompleksy?

porównanie z innymi osobami, według nas lepszymi,
retuszowane ciała modelek, które są dla nas wzorem,
dostrzeganie u siebie jedynie wad,
niska samoocena,
uleganie presji,

brak wsparcia ze strony bliskich osób,
wytykanie naszych błędów,
krytykowanie;

3. Do czego mogą doprowadzić kompleksy?

utrata wiary w siebie,
gorsze samopoczucie,
odizolowanie się, unikanie ludzi, zamknięcie się w sobie,
depresja, załamanie, ciągły smutek,
brak poczucia własnej wartości,
samobójstwo,samookaleczenia,
poniżanie samego siebie;


4. Jak nabrać pewności siebie?

unikanie bycia samemu,
spędzanie czasu z rówieśnikami,
wystąpienia publiczne,
pokonywanie słabości,
podejmowanie wyzwań,
pokonywanie słabości,
prośba o wsparcie,
wiara w siebie,
rozmawianie o swoich problemach,
pamiętanie o swoich zaletach,
otaczanie się ludźmi wierzącymi w twoje możliwości,
zmiana wyglądu zewnętrznego,
integrowanie się;

5. Co zrobić, aby poprawić własne samopoczucie?

spanie,
rozmowa z kimś, kto nas wysłucha, z przyjacielem,
zjeść coś słodkiego,
dostrzegać swoje zalety,
uwierzyć w siebie,
zabawa ze swoim pupilem,
spędzić czas z rodziną, z przyjaciółmi,
poczytać książkę,
poznawać nowych ludzi,
podróżować,
uśmiechać się do innych,
poświęcać czas na ulubione zajęcia,

6. Dlaczego kompleksy mają wpływ na nasze życie?

trudność w podejmowaniu decyzji,
ograniczenia wynikające ze strachu,
koncentrowanie się na wadach,
depresja,
złe samopoczucie,
poczucie niższości;

7. W jaki sposób kompleksy utrudniają życie?

paraliżujący wstyd ,
strach,
załamanie,
brak wiary w siebie,
nieśmiałość,ograniczenie działań,
skupienie na swoich słabościach,
oddalenie się od bliskich,
ograniczenie kontaktów,
niepodejmowanie wyzwań,
nieakceptowanie siebie;

8. Gdzie udać się po poradę, pomoc?

pedagog,
rodzice, członkowie rodziny,
przyjaciele,
osoby którym ufamy,
internet,
psycholog,
wychowawca,
nauczyciele;

9. Czego dotyczą kompleksy?
wyglądu,
zainteresowań,
ubioru,
postrzegania siebie,
charakteru,
sposobu bycia,warunków życia,
zapachu,
statusu materialnego,
możliwości intelektualnych;

10. Co jest przyczyną depresji?
presja,
wpływ innych ludzi,
fałszywi przyjaciele,
niewiara w siebie, brak pewności siebie,
kompleksy,
poniżanie,
pesymistyczne postrzeganie świata,
stres,traumatyczne przeżycie,
problemy,
poczucie bycia niepotrzebnym;

11. Jak funkcjonują w społeczeństwie ludzie zakompleksieni?

wstydzą się,
boją się wypowiedzieć swoje zdanie,
nie zabierają głosu w towarzystwie,
unikają kontaktów z innymi,
nie wychodzą w miejsca publiczne,
czują się samotni i odrzuceni,
mają trudność w nawiązywaniu kontaktów,
czują się odrzuceni;

12. Które instytucje są powołane do tego, aby udzielić pomocy?

szpital,
psycholog,
policja,
nauczyciel,
szkoła,
poradnia psychologiczna,
grupy wsparcia;


13. Jaki wpływ na powstanie kompleksów mają różne grupy, np. rodzice, rówieśnicy?

negatywne komunikaty rodziców,
słowa wypowiadane przez innych sprawiają, że zaczynamy w siebie wątpić,
wywieranie presji,
odrzucenie przez rówieśników,
wyzywanie i obrażanie,
wytykanie błędów,
stres,
wyśmiewanie,
ignorowanie,
nie wierzą w nas;

14. Jaki wpływ na powstanie kompleksów mają media- telewizja, prasa?

czerpanie wzorca,
rozpowszechnianie problemów,
ukazywanie kanonu piękna,
porównywanie do osób znanych, popularnych;

15. Skąd się bierze poczucie niższości?

poniżanie przez osoby, które są w jakiejś dyscyplinie od nas lepsze,
brak wiary we własne możliwości,
brak samoakceptacji,
niska samoocena,
inny wygląd niż jest modny,
kompleksy,
brak kontaktu z rówieśnikami, odrzucenie przez rówieśników,
dominacja innych osób,
wyśmiewanie się,
porównywanie swoich dzieci przez rodziców.


Wzrost świadomości uczniów sprzyja motywowaniu do dalszych działań.


Komentarze

  1. Super! jestem pod wrażeniem. Jakich narzędzi używacie do opracowania ankiet on-line?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"