Czytam, wybieram, tworzę- lekcja bez podręcznika
Im bliżej końca roku szkolnego, tym więcej pomysłów potrzeba, aby skupić uwagę uczniów i zainteresować ich lekcją.
Zaproponowałam uczniom recykling literacki. Do dyspozycji miałam archiwalne numery szkolnej gazety. Do czego się przydały?
Zadaniem uczniów było przeczytanie wybranych tekstów dziennikarskich i dokonanie wyboru słów, które użyją w nowo tworzonej wypowiedzi. Ustaliliśmy, że pracę zapiszą w zeszycie, a na stronach gazet zakreślą użyte słowa. Nie można było używać słów znajdujących się obok siebie ani zmieniać formy gramatycznej. Niedopuszczalne było dodawanie nowych wyrazów, nieusytuowanych w gazecie. Tekst powinien być spójny. Tematyka dowolna.
Uczniowie pracowali z wielkim zaangażowaniem. Zadawali liczne pytania. Wykazywali się umiejętnościami językowymi i interpunkcyjnymi. Wielokrotnie czytali teksty ze zrozumieniem.
To musiała być świetna lekcja. Bardzo potrzebna, bo umiejętności językowe są rzadko rozwijane w szkole. Gratuluję!
OdpowiedzUsuń