Moje ulubione sposoby podziału uczniów na grupy

Lubię pracę w grupie, ale nie w każdej klasie. Proces przygotowania do takiej formy pracy na lekcji bywa żmudny i długi. Jednak warto tego uczniów nauczyć.

Podział uczniów jest szczególnie istotny. Chodzi o to, aby każdy pracował z każdym, aby żaden uczeń nie był izolowany/ dyskryminowany, aby ze sobą rozmawiali i się wzajemnie poznawali, słuchali. 

Oto moje ulubione sposoby podziału:
  1. Każdy uczeń wrzuca do worka (a mam taki pod ręką zawsze) jeden przedmiot/ rzecz po której się rozpozna. Robi to dyskretnie, nie pokazując swojego wyboru nawet sąsiadowi/ sąsiadce z ławki ani nauczycielowi. Przechodzę między ławkami, a uczniowie umieszczają w worku różne rzeczy. Podział na grupy to losowanie przez nauczyciela określonej liczby gadżetów, w zależności od planowanej ilości członków grupy. Właściciele stanowią zespół i zasiadają razem do pracy.
  2. Podział przy pomocy aplikacji ClassTools.net 
Oczywiście, najpierw nauczyciel powinien przygotować koło- np. odpowiednia ilość numerów, zapisanie imion uczniów. Wada tej formy jest długo trwający podział na zespoły, ale jakże ekscytujący.

3.  Uczniowie losują karteczki i siadają razem. Ten sposób stosuję przede wszystkim wtedy, kiedy planuję pracę w parach.
Przykładowe karteczki do losowania znajdują się TUTAJ.

4. Nauczyciel częstuje uczniów cukierkami, które są w różnokolorowych papierkach. Uczniowie posiadający ten sam kolor opakowania stanowią grupę. 
5. Każde uczeń losuje kartkę z nazwą lub obrazkiem. Muszą odnaleźć swoją grupę, nie wypowiadając ani jednego słowa. Posługują się gestami i mimiką twarzy. 

Jakie plusy dostrzegłam w pracy zespołowej?
  • uczniowie mają więcej pomysłów
  • wspólnie dokonują wyboru najciekawszego, najlepszego, najtrafniejszego
  • wszyscy są odpowiedzialni za wykonania zadania
  • podział zadań według talentów, możliwości, umiejętności w ramach grupy
  • ujawnienie się zdolności, umiejętności
  • odkrycie w sobie talentu
  • uświadomienie swoich zalet lub wad
  • poprawa relacji pomiędzy uczniami
  • wykonanie obszerniejszej pracy niż w przydatku indywidualnej realizacji
  • możliwość pracy w otoczeniu innych osób, otrzymywanie od nich wsparcia
Grupa wspiera, uczy nowych rzeczy, dodaje odwagi, mobilizuje do większego wysiłku.  

Komentarze

  1. SWIETNE POMYSLY! Na pierwszy ogien wykorzystalam sposob z cukierkami. Frajda niesamowita!
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  2. Cukierki goszczą u mnie na lekcjach bardzo często. Lubię też sznurki. Mam kilka zestawów, połączonych po trzy, cztery lub pięć, co umożliwia tworzenie grup, przy nieparzystej liczbie osób ;) Ja trzymam sznurki tak, aby uczniowie widzieli tylko ich zwisające dolne części, za które łapią. Potem, gdy puszczam górną ich część jest niezła ekscytacja, kogo z kim połączył los sznurkowy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja stosuję też czasami puzzle

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"