Nowe pomysły na zajęcia z młodzieżą - trudny temat: UCHODŹCY

Gorąco polecam ćwiczenie” Albatros”, opublikowane np. w materiałach CODN „Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny”. 

Przeprowadzenie go wymaga udziału 2 trenerów, może być wiec dla Ciebie okazja również do „wciągnięcia” w temat kolejnego nauczyciela . 


PRZEBIEG ĆWICZENIA wg scenariusza CODN:
„Uczestnicy siedzą na ustawionych w kręgu krzesłach. W środku kręgu znajduje się puste krzesło. Powiedz uczestnikom, aby wyobrazili sobie, ze przyjechali z wizyta na wyspę Albatros i za chwilę będą mieli szansę poznać mieszkańców wyspy (granych przez trenerów). Poinformuj, że razem z drugim trenerem wyjdziesz z sali na 2–3 minuty, aby przygotować się do krótkiej inscenizacji.
Część 1 (odgrywanie ról przez trenerów; 5 min).
Trenerzy (kobieta i mężczyzna) odgrywają role mieszkańców wyspy. Wchodzą na salę, cały czas mrucząc pod nosem monotonną melodię. Mężczyzna powinien mieć na nogach buty, kobieta powinna być boso. Wchodzą do kręgu. Kobieta idzie w pewnej odległości za mężczyzną i niesie miskę z orzeszkami ziemnymi, która kładzie pod pustym krzesłem. Oboje spacerują, pozdrawiają siedzących delikatnym ukłonem, podchodzą do uczestników, chwytają  ich za obie stopy i stawiają je na podłodze. Chodzi o to, żeby wszyscy siedzący w kręgu, obiema stopami dotykali podłogi. Mężczyzna (trener) dotyka tylko mężczyzn, a kobieta (trener)— przedstawicieli obojga płci. Wszystkie czynności wykonują  w milczeniu, w komunikacji między sobą i uczestnikami wykorzystują niewerbalne formy przekazu (kontakt wzrokowy, potakiwanie, dotyk, mruczenie).
Następnie mężczyzna  siada na krześle, a kobieta klęka przy nim na podłodze. Kobieta bierze
miskę z orzeszkami i częstuje mężczyznę. On bierze orzeszki i zjada kilka głośno mlaskając. Potem mężczyzna daje miskę z orzeszkami kobiecie i ona zaczyna jeść. Po posiłku mężczyzna kładzie swoją rękę na głowie kobiety, a ona trzy razy schyla się i dotyka czołem podłogi. Po kilku sekundach oboje wstają, skłaniają się lekko uczestnikom, tak jakby ich pozdrawiali, po czym wychodzą z sali w ten sam sposób, jak weszli.

Cześć 2 (dyskusja; 10–15 min)
Poproś uczestników, aby opisali to, co przed chwila zobaczyli. Zadaj kilka pytań, które zainicjują krótka dyskusję.
— Co możecie powiedzieć o kulturze panującej na wyspie Albatros?
— Czy chcielibyście tam mieszkać?
Część 3 (rozwiązanie; 5–10 min)
Po zakończeniu dyskusji na temat kultury panującej na Albatrosie opowiedz uczestnikom, jak naprawdę wygląda życie na tej wyspie.
O mieszkańcach wyspy Albatros:
Ludzie na wyspie Albatros są bardzo spokojni i szczęśliwi. Największym bóstwem jest Matka Ziemia, która otaczana jest najwyższą  czcią. Kontakt z ziemia uważany jest za duży przywilej. Zadbanie o to, aby goście dotykali stopami ziemi, jest więc wyrazem ogromnego szacunku. Dzięki temu mogą bowiem czerpać energię z wnętrza ziemi. Kobiety na wyspie są płcią uprzywilejowana, ponieważ  to one dają życie, tak jak Matka Ziemia. Mężczyźni muszą zawsze iść w pewnej odległości przed kobietą, aby ochronić ja przed potencjalnym niebezpieczeństwem (np. przed wężami). Z tego samego powodu mężczyźni zawsze muszą spróbować jedzenia, zanim zacznie jeść kobieta. Kobiety — w przeciwieństwie do mężczyzn — mają przywilej siedzenia na ziemi, aby być blisko Matki Ziemi.
Zgodnie z wyspiarskim rytuałem mężczyźni mogą doświadczać intensywniejszego kontaktu z ziemia poprzez poleżenie dłoni na głowie kobiety, podczas gdy ona dotyka czołem ziemi. Rytuał ten kobieta może zaoferować mężczyźnie, gdy darzy go szczególnym szacunkiem. Poza tym rytuałem mężczyźni nie mogą dotykać kobiet bez ich pozwolenia.
Omówienie ćwiczenia i ewaluacja (10–15 min)
Po przedstawieniu opisu kultury na wyspie Albatros rozpocznij dyskusję z uczestnikami:
Proponowane pytania do dyskusji:
— Co ma wpływ  na nasz postrzeganie innych ludzi, innych kultur?
— Czy doświadczyliście sytuacji, gdy fałszywie, niezgodnie z rzeczywistością interpretowaliście pewne fakty?
— Dlaczego łatwiej jest nam zaakceptować niektóre praktyki kulturowe, a inne trudniej?
— Czy znacie praktyki kulturowe, które są według was, brutalne bądź nieludzkie?  Czy powinny być zakazane?
Dodatkowe informacje:
Czasem dyskutanci zbyt mocno akcentują kwestię nierówności płci. Staraj się wtedy pokierować rozmową tak, by uczestnicy skupili się na głównym temacie, podkreślając wpływ pochodzenia kulturowego na postrzeganie innych. Zwróć uwagę na to, jak nasze pochodzenie kulturowe wpływa na interpretację rzeczywistości osadzonej w innej kulturze, wartościach i normach.”

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skecz na zakończenie roku szkolnego lub inną uroczystość szkolną

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Generator napisów 4

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"