Dzień Uchodźcy w naszej szkole lekcją tolerancji, akceptacji i zrozumienia

20 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Uchodźcy. Co roku z powodu wojen i prześladowań oraz katastrof naturalnych swoje domy opuszczają miliony ludzi. Ale uchodźcy to nie liczby – to osoby, imiona, twarze, historie.
Być może spotykasz ich na ulicy, w sklepie, może nawet w pracy czy w szkole. A może nigdy nie miałeś/-aś kontaktu z uchodźcą, nie wiesz, kim jest, skąd pochodzi, dlaczego jest teraz w Polsce? Historia każdego uchodźcy jest inna.


W dniach 18-25 czerwca, czyli w tygodniu, w którym obchodzimy Dzień Uchodźcy, będziemy pytać o to, czego nie wiemy. Będziemy rozmawiać o tym, czego i dlaczego się boimy. Bo chcemy przezwyciężać wrogość i niechęć, lęki, obojętność i niewiedzę. Pomóżmy zrozumieć, kim są uchodźcy i jakie mają potrzeby, przełamać stereotypy i uprzedzenia, zwyczajnie poznać uchodźcę. Porozmawiajmy o lękach, które można przezwyciężyć, o wartościach, które łączą, a nie dzielą.
 
Uczniowie i uczennice naszego gimnazjum mieli szansę wziąć udział w różnych wydarzeniach przygotowanych z okazji Dnia Uchodźcy. W programie:
– słuchanie i omawianie na lekcji piosenek ilustrujących sytuację uchodźców
 
– inscenizacja na lekcji języka polskiego – ćwiczenie „Albatros”
 
 
– prezentacja awatarów uchodźców, którzy sami się przedstawiają i mówią o swoich potrzebach i trudnościach
– prezentacja nt. uchodźców
 
 
– ściana empatii w sali nr 14.
Zaplanowane działania miały na celu ćwiczenie umiejętności dyskutowania, naukę empatii, omówienie wpływu pochodzenia kulturowego na postrzeganie innych, zwrócenie uwagi na to, jak nasze pochodzenie kulturowe wpływa na interpretację rzeczywistości osadzonej w innej kulturze, wartościach i normach.
Tylko nieliczni zmienili zdjęcie profilowe z hasłem z okazji Dnia Uchodźcy i zamieścili je w mediach społecznościowych. Zmieniliśmy także zdjęcie profilowe szkoły na Fanpage, gdzie poinformowaliśmy o planowanych działaniach.

Rozmawianie o uchodźcach z młodzieżą gimnazjalną nie należy do łatwych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zbiór wykreślanek ortograficznych na zajęcia wyrównawcze

Przykład opinii wychowawcy klasy o uczniu

Tworzymy makietę miejsca akcji- "Chłopcy z Placu Broni"

Generator napisów 4

Rozpoznajemy lektury szkolne po symbolach graficznych