Projekt: „Odmienność czyni nas ciekawszymi”- DOBRA PRAKTYKA Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Projekt: „Odmienność czyni nas ciekawszymi”
Cele:
- Dążenie do kreowania świata bez krzywd,
- Uczenie tolerancji i wdrażanie jej w życie
młodych ludzi poprzez poznanie, zrozumienie i współpracę, pomaganie innym,
- Zawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem
Amnesty International,
- Poznanie tekstu Powszechnej Deklaracji Praw
Człowieka oraz jego upowszechnienie,
- Angażowanie się w obronę praw do
człowieczeństwa,
- Propagowanie tolerancji i empatii w stosunku do
każdego człowieka,
- Przeciwstawienie się stosowaniu praw
niehumanitarnych, deptaniu godności osób upominających się o
sprawiedliwość,
- Przeciwdziałanie zjawisku dyskryminacji,
- Dostrzeganie łamania zasad równości i godności,
- Poznawanie tradycji i kultury mniejszości
narodowych,
- Uczenie akceptacji dla inności i otwartości na
drugiego człowieka,
- Odstereotypizowanie,
- Podjęcie działań edukacyjnych w społeczności
szkolnej,
- Angażowanie młodzieży na rzecz środowiska
lokalnego oraz tworzenie przestrzeni wolnej od uprzedzeń i dyskryminacji,
- Przeciwdziałanie przemocy motywowanej
uprzedzeniami,
- Odrzucenie mowy nienawiści i reagowanie na nią,
- Włączenie innych w działania równościowe,
- Zapobieganie dyskryminacji, mowie nienawiści w sieci i w życiu społecznym,
- Zwrócenie uwagi na potrzebę aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym i niedyskryminacji.
W ramach programu przeprowadziłam
w wybranej grupie młodzieży ankietę na temat skali dystansu społecznego do
mniejszości narodowych. W badaniu wzięło udział 55 uczniów: 28 dziewczynek i 27
chłopców. 29 badanych mieszka we wsi, a 26 w mieście.
Ankietę opracowałam sama.
Zaprosiłam do jej wypełnienia chętnych uczniów z klas I-III gimnazjum na swoich
lekcjach. Wyniki opracowała uczennica klasy 3a - Barbara D.
Wyniki mnie zaskoczyły, ale jestem dumna z moich
uczniów.
Po pierwsze, nie są nastawieni negatywnie, o czym
świadczą ich uczucia względem mniejszości narodowych.
Po drugie, zaproponowali ciekawe działania, które
mogłyby wpłynąć na zmianę nastawienia stosunku do grupy, która okazała
się najmniej tolerowana:
·
tworzenie większej liczby organizacji
mówiących o tolerancji,
·
więcej programów telewizyjnych, radiowych,
stron internetowych itd. na temat tolerancji,
·
nauka tolerancji od najmłodszych lat
(począwszy od przedszkola),
·
spotkania, rozmowy, zabawy integracyjne z
grupą osób innej narodowości,
·
odrzucenie stereotypów,
·
częstsze wymiany krajowe,
·
poznawanie tradycji innych kultur,
·
przedstawianie się w dobrym świetle,
·
rozmawianie o problemach,
·
pokazanie historii grupy i jej losów.
Reasumując, większość uczniów jest tolerancyjna.
Stara się pomagać wszystkim różniącym się od nich ludziom. Z drugiej strony,
powinniśmy ciągle edukować młodzież, nawiązując do historii mniejszości
narodowych w naszym kraju.
Ponadto
przeprowadziliśmy badanie poziomu dyskryminacji w naszej szkole w losowo
wybranych klasach I, II
i III. Wyniki ankiety potwierdzają, że w Gimnazjum Publicznym im. A. Fiedlera w Dębnie nie ma oznak dyskryminacji. Wydaje się więc, że uczniowie nie rozpoznają zachowań nietolerancyjnych i nie zauważają niewłaściwego traktowania drugiej osoby. Znaczna większość uczniów deklaruje, że czuje się w naszej szkole świetnie.
i III. Wyniki ankiety potwierdzają, że w Gimnazjum Publicznym im. A. Fiedlera w Dębnie nie ma oznak dyskryminacji. Wydaje się więc, że uczniowie nie rozpoznają zachowań nietolerancyjnych i nie zauważają niewłaściwego traktowania drugiej osoby. Znaczna większość uczniów deklaruje, że czuje się w naszej szkole świetnie.
Po tej diagnozie zaplanowaliśmy następujące
zadania:
1.Rysowanie/ wizualizacja praw człowieka
Grudzień 2015
Styczeń 2016
|
2.Akcja plakatowa w Światowy Dzień Godności
listopad 2015
|
3.Gazetka ścienna
Październik i grudzień 2015
|
4.Przeczytanie wybranego przez siebie rozdziału i streszczenie go
w taki sposób, aby odpowiedzieć na następujące pytania:
1. Czego dowiedziałem się o Cyganach?
2. Jak była ich historia?
3. Co czuję, wiedząc o tym?
Listopad 2015
|
5.Wywiad z panią pedagog
Listopad 2015
|
6.Wyszukiwanie artykułów tematycznych w sieci i ich lektura
Październik 2015- styczeń 2016
|
7.Ankieta- przeprowadzenie i opracowanie wyników
Listopad 2015
|
8.Akcja szkolna o charakterze prowokacyjnym
Październik 2015
|
9.Spotkanie z Policją na temat odpowiedzialności karnej za
dyskryminowanie innych
Listopad 2015- styczeń 2016
|
10.Grafika na Światowy Dzień Solidarności z Uchodźcami
Listopad- grudzień 2015
|
11.Sfotografowanie wulgarnych napisów oraz obraźliwych, niestosownych
symboli i znaków na terenie naszego miasta i okolic
Październik 2015
|
12.Spotkanie z ciekawymi ludźmi BEZ NIENAWIŚCI
Październik 2015- styczeń 2016
|
13.Przeprowadzenie wywiadu radiowego
Październik 2015
|
14.Hejter- kto to taki?
Listopad 2015
|
15.Cykl warsztatów na lekcjach wychowawczych
Listopad 2015- styczeń 2016
|
16.Wirtualny Festiwal Międzykulturowy
Grudzień 2015
|
Swoje obowiązki uporządkowałam w następujący sposób:
a)
wybór tematu projektu z
uwzględnieniem zainteresowań uczniów i treści podstawy programowej, uwarunkowań
środowiska lokalnego i potrzeb szkoły,
b)
omówienie z uczniami zakresu
tematycznego oraz celów projektu, koordynowanie podziału uczniów na
poszczególne zespoły projektowe,
c)
opracowanie karty projektu i
innych dokumentów (kontrakt uczniów i opiekunów, arkusz oceny projektu,
narzędzia do ewaluacji, kryteria oceny projektu oraz instrukcja realizacji
projektu),
d)
prowadzenie konsultacji dla
uczniów realizujących projekt,
e)
monitorowanie jego
realizacji,
f)
ocena projektu po samoocenie
uczniów,
g)
ustalenie z uczniami form pracy,
zbierania informacji,
h)
ustalenie z uczniami sposobu prezentacji i
podsumowania projektu.
Przygotowałam ankietę dla
uczestników projektu
Czego nowego w zakresie TIK nauczyli się uczniowie?
Obsługi aplikacji:
Tagxedo
Animoto
Padlet
Pizap
Glogster
Windows 10 Galeria fotografii
Adobe Illustrator Adobe Audition
Voki
Publiczna prezentacja projektu
odbyła się w naszej szkole. Odbiorcami byli uczniowie klas I- III gimnazjum.
29 stycznia 2016 roku, we wtorek,
gimnazjaliści uczestniczący w projekcie zaprezentowali wyniki swojej pracy
rówieśnikom.
Poza tym rezultaty projektu były
na bieżąco prezentowane na blogu Utkane z codziennych doświadczeń
Poza tym utworzyliśmy zamkniętą
grupę na facebooku - Nie bądź obojętny, obojętna.
Prezentowaliśmy też wyniki w
grupach:
1. Razem mamy siłę. STOP
DYSKRYMINACJI
2. 200 szkól PRZECIW MOWIE NIENAWIŚCI
3. Nauczyciele i nauczycielki
tolerancji
W ten sposób dzieliliśmy
się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi szkołami w Polsce.
Zdobyliśmy certyfikat
poświadczający nasze zaangażowanie i włożony trud w pracę nad przerwaniem
błędnego koła dyskryminacji.
Angelika opisała prezentacje
uczniowskie podczas MOST-u. Poniżej zamieszczam link do jej wypowiedzi.
Jej zdaniem największym
zainteresowaniem uczniów cieszyły się awatary.
Poza tym uczniowie zwrócili uwagę
na, zaprezentowane przy pomocy filmiku, zdarzenia z projektu
antydyskryminacyjnego.
Uczniowie przy mojej pomocy
wykonywali zadania przy pomocy TIK. Udzielałam instrukcji, monitorowałam ich
prace, ustalałam formę prezentacji podczas MOST-u.
Ograniczał nas czas, w którym w
mieliśmy zaprezentować rezultaty, dlatego nasze wypowiedzi i prezentacje były
bardzo lapidarne.
Podczas prezentacji projektu korzystaliśmy z
licznych narzędzi TIK oraz sprzętu medialnego: rzutnika, telefonu komórkowego,
laptopa, aparatu fotograficznego, kamery wideo.
Wykonaliśmy zadania przy pomocy:
Tagxedo- dowód w załączniku
Animoto
Padlet
Pizap- wpisy na blogu i na stronie szkoły
Glogster
Windows 10 Galeria fotografii- wpisy na blogu i na
stronie szkoły
Adobe Illustrator Adobe Audition- wpisy na blogu i na stronie szkoły
Voki- zgromadzone awatary http://padlet.com/gimnazjak/12l08b8bk2n9
Uczyliśmy się od siebie, korzystaliśmy z
zamieszczonych w sieci instrukcji. Pracowaliśmy na sprzęcie własnym
(prywatnym).
Wykorzystanie TIK służyło
osiągnięciu celów edukacyjnych, wykorzystaniu komputera do zdobywania
i poszerzania swojej wiedzy. Ponadto z pewnością wpłynęło na rozwój zainteresowań gimnazjalistów. Pomogło zdobyć umiejętności z różnych dziedzin.
i poszerzania swojej wiedzy. Ponadto z pewnością wpłynęło na rozwój zainteresowań gimnazjalistów. Pomogło zdobyć umiejętności z różnych dziedzin.
Systematycznie podsumowywaliśmy
każde zadanie. Planując je, określaliśmy zagrożenia, dzieliliśmy się uwagami.
Z oceny projektu wynikało, że nasz projekt jest unikatowy, ponieważ:
1. Ma
formę prowokacji.
2. Oddziałuje
na świadomość.
3. Adresowany
jest do każdego pokolenia: od najmłodszych do tych, którzy są w sędziwym wieku.
4. Obserwujemy
reakcje innych.
5. Otwieramy
się na innych.
6. Uczymy się
empatii, tolerancji i akceptacji.
7. Dowiadujemy
się o sobie.
8. Podejmujemy
walkę ze swoimi kompleksami.
9.
Doświadczamy na sobie.
10. Pokonujemy
własne lęki.
11. Obalamy
stereotypy.
12.
Sygnalizujemy problemy.
13.
Dostrzegamy problemy innych.
14.
Uodparniamy się na krytykę i negatywne komentarze.
15. Nabieramy
dystansu do siebie.
16.
Przekraczamy swoje bariery.
17. Promuje
humanizm.
18. Podkreśla
wartość każdego człowieka.
19. Promuje
równość wszystkich ludzi.
20. Zwraca
uwagę na aktualne problemy.
21. Uczy
szacunku dla odmienności.
22. Udowadnia
to, że nikt nie jest idealny oraz ze każdy jest inny.
23.Testuje
naszą odwagę.
24.Uczy nas
dostrzegać pewne rzeczy z innej perspektywy.
Elementy unikatowe gimnazjaliści
wskazali samodzielnie, traktując je jako argumentację w podjęciu działań projektowych.
W Formularzu Google przygotowaliśmy
ankietę: Refleksje dotyczące projektu "Nie bądź obojętny/-a".
Uczniowie odpowiedzieli na następujące pytania:
W którym zadaniu wziąłeś/ wzięłaś udział?
- Akcja koszulkowa (przygotowanie haseł na koszulkach)
- Spotkanie BEZ NIENAWIŚCI -Romowie
- Maraton Pisania Listów
- Wirtualny Festiwal Międzykulturowy
- Holokaust- sesja plakatowa
- Spektakl profilaktyczny
- Obejrzenie filmu "Wolność słowa" ( dyskusja,
recenzja)
- Webinarium "Manipulacja w mediach"
- Cykl lekcji o tematyce antydyskryminacyjnej
- Międzynarodowy Dzień Tolerancji
- Narysuj mi prawa człowieka
- Plakaty promocyjne, gazetki ścienne
- Światowy Dzień Godności Człowieka
- Ankieta (wypełnianie, opracowanie wyników, prezentacja
wyników)
- Filmy w Animoto, Movie Maker
- Grafiki komputerowe
- Sesja fotograficzna
- Akcja prowokacyjna w szkole
- Artykuły na YoungFace.tv, do "Gimnazjaka"
- Awatary przedstawicieli mniejszości narodowych
Jakie dostrzegłeś/ dostrzegłaś zalety projektu?
- Oddziałuje na świadomość
- Adresowany jest do każdego pokolenia
- Otwieramy się na innych
- Uczymy się empatii, tolerancji i akceptacji
- Dowiadujemy się o sobie
- Doświadczamy na sobie
- Obalamy stereotypy
- Pokonujemy własne lęki
- Dostrzegamy problemy innych
- Podkreśla wartość każdego człowieka
- Promuje równość wszystkich ludzi
- Zwraca uwagę na aktualne problemy
- Uczy szacunku dla odmienności
- Uczy nas dostrzegać pewne rzeczy z innej perspektywy
Jak oceniasz swoje zaangażowanie w realizację
projektu? 1- to ocena najniższa, 5- ocena najwyższa
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Z czego jesteś najbardziej zadowolony/ zadowolona?
Czego nowego w zakresie TIK nauczyłeś się/ nauczyłaś się? Jakie narzędzia TIK
oraz nowe media wykorzystałeś/ wykorzystałaś?
- Projektor/ rzutnik
- Telefon komórkowy
- Laptop/ komputer
- Tagxedo
- Animoto
- Padlet
- Pizap
- Glogster
- Windows 10 Galeria fotografii
- Książeczka elektroniczna
- Adobe Illustrator Adobe Audition
- Voki
- Formularze Google
- YoungFace.tv
- You Tube
Jestem zdania, że TIK uatrakcyjnił projekt. Pomógł
zaprezentować efekty pracy i wpłynął na jakość procesu edukacyjnego.
Warto skupić się na starannym wykonaniu swojej pracy
oraz sumiennym działaniu na rzecz projektu.
Odpowiedzialność za wykonanie zadania musi być imienna,
a nie grupowa; Uczestnicy projektu nie powinni znać kolejnych zadań naprzód,
ponieważ wówczas przestają się koncentrować na zadaniach bieżących; Warto
poszukać sprzymierzeńców w lokalnym środowisku; na bieżąco należy archiwizować
notatki, publikacje, zdjęcia, filmy itp.; nie należy się wstydzić prosić o
pomoc, gdy coś sprawia nam trudność. Potrzebujemy
odwagi; bez niej wszystko staje się trudniejsze.
Podsumowanie odpowiedzi uczniów znajduje się pod
linkiem
https://docs.google.com/forms/d/1iasCnYgLOlTybW7k_iVUVuwbkiEs49_qP22GtUCyYOk/viewanalytics
Blog mój
Strona
internetowa szkoły
Strona Urzędu
Miejskiego
Youngface.tv
Centrum
Edukacji Obywatelskiej
http://www.ceo.org.pl/pl/mowanienawisci/news/szkoly-w-akcji
Komentarze
Prześlij komentarz