Wydawanie szkolnej gazety ,,Gimnazjak”- DOBRA PRAKTYKA Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Wydawanie szkolnej gazety ,,Gimnazjak” to DOBRA PRAKTYKA Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Gazetka pełni następujące funkcje:
- informuje o bieżących wydarzeniach szkolnych, o ciekawych wydarzeniach kulturalnych,
- prezentuje osiągnięcia uczniów
- przedstawia opinię uczniów, którzy mają prawo do własnej interpretacji zdarzeń,
- przedstawia różnorodne zainteresowania uczniów,
- prezentuje twórczość uczniowską,
- poszerza wiedzę na różnorodne tematy,
- dostarcza rozrywki.
Czytelnikami pisma są głównie uczniowie naszej szkoły, nauczyciele i pracownicy gimnazjum, uczniowie okolicznych szkół podstawowych, ponadto uczestnicy ogólnopolskiego programu „Juniormedia”, jak również użytkownicy Internetu.
1.
Wyrobienie nawyków aktywnego i krytycznego korzystania z mediów.
2.
Budzenie i rozwijanie zainteresowań dziennikarskich, inspirowanie do aktywności
twórczej, pracy nad sobą, pogłębiania wiedzy, przełamywania barier
psychicznych, samodzielnego i krytycznego myślenia oraz nauka odpowiedzialności
i pracy w zespole.
Cele szczegółowe:
1.
Kształcenie umiejętności komunikowania się i krytycznego myślenia.
2.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi gatunkami publicystycznymi,
np. wywiad, informacja prasowa, artykuł.
3.
Ćwiczenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem (sprawność
stylistyczna, gramatyczna, ortograficzna).
4.
Zdobycie i doskonalenie umiejętności redakcyjnych:
•
poznanie warsztatu pracy dziennikarza,
•
nadawanie tytułów i podtytułów,
•
gromadzenie i selekcjonowanie materiałów do poszczególnych numerów gazetki,
•
pozyskiwanie informacji,
• doskonalenie umiejętności różnych technik komputerowych, np. pisanie,
drukowanieOpis:
Czytelnikami
pisma są głównie uczniowie naszej szkoły, nauczyciele i pracownicy gimnazjum,
uczniowie okolicznych szkół podstawowych, ponadto uczestnicy ogólnopolskiego
programu „Juniormedia”, jak również użytkownicy Internetu.
Tytuł
„Gimnazjak” oznacza, że:
- redaktorami
szkolnej gazetki są uczniowie gimnazjum,
- tematyka pisma
koncentruje się wokół wydarzeń szkolnych i problemów gimnazjalistów,
- wszyscy mogą
się na jej łamach w ważnej sprawie wypowiedzieć i mogą ją współtworzyć.
Wiadomości z
życia szkoły były utrwalone w kronice szkoły. Istniała potrzeba oddziaływania
wychowawczego poprzez podawanie do publicznej wiadomości pozytywnych działań
uczniów. Niezbędne wydawało się stworzenie możliwości swobodnego publikowania
przez uczniów własnej twórczości.
Uważam, że najlepszym sposobem na powstanie
pozytywnych relacji z medialnym światem jest stworzenie dzieciom i młodzieży
okazji do twórczego w nim uczestnictwa. Niewątpliwie bardzo dobrym sposobem
stało się redagowanie szkolnego czasopisma, które ma możliwość wszechstronnego
oddziaływania w środowisku uczniowskim. Poznanie zasad funkcjonowania bardzo
popularnego medium, jakim jest prasa, uczy młodzież większej ostrożności i
odpowiedzialności za to, jak korzysta z oferty medialnej.
Praca w redakcji to także doskonały sposób na
twórcze zagospodarowanie czasu wolnego dzieci, które uczą się wywiązywania z
dobrowolnie podjętych obowiązków, polegających na przygotowaniu materiału do
gazetki. To zadanie wpływa na ich uspołecznianie przez budzenie wrażliwości i
odpowiedzialności. Stawiając sobie kolejne wyzwania, młodzież uczy się
twórczego istnienia w swoim świecie oraz poszerza krąg zainteresowań samym
sobą, światem zewnętrznym i drugim człowiekiem.
Dla zespołu
redakcyjnego praca nad kolejnymi numerami
wiąże się z kształtowaniem różnorodnych umiejętności, z których najważniejsze
to umiejętność komunikatywnego
przekazywania treści swoich myśli, uczuć
i przeżyć oraz tworzenia form pisemnych. Uczniowie rozwijają także umiejętności
poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Zdobywają
umiejętności pracy zespołowej, planowania, odpowiedzialności. Przygotowują i przeprowadzają wywiady,
ankiety, sondaże i opracowują ich
wyniki. Są ilustratorami, zajmują się składem zgromadzonego materiału.
Dzięki pracy w redakcji młodzież wypowiada się na interesujące ją tematy,
wyraża swoje poglądy. Uczy się odpowiedzialności za słowo, kultury języka,
rzetelności, systematyczności.
Aby gazetka
funkcjonowała, konieczne było opracowanie programu, powołanie zespołu
redakcyjnego i zorganizowanie jego pracy, ustalenie z uczniami kształtu i
szczegółowej tematyki pisma. Ustaliliśmy, że redakcja nie będzie miała stałego
składu, a każdy uczeń w dowolnym momencie będzie miał możliwość włączenia się w
prace redakcji „Gimnazjaka”.
Efektami naszej
pracy są:
- promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu-
zaangażowanie w tworzenie gazetki,
- umiejętne redagowanie różnych form wypowiedzi pisemnej,
- inspirowanie do rozwijania swoich uzdolnień,
- rozpowszechnianie i wydawanie szkolnej gazetki ,,Gimnazjak”,
- nagrody w kolejnych edycjach konkursu JUNIOR W DRUKU, wielokrotne
uzyskanie tytułu laureata,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym,
- poszerzenie wiedzy w zakresie wybranych gatunków literackich,
- popularyzowanie wśród młodzieży szkolnego wachlarza zainteresowań i
hobby,
- informowanie o wydarzeniach szkolnych widzianych oczami młodego
człowieka,
- zapewnienie dostępu do rzetelnych, bieżących informacji z życia
szkoły,
- kilkunastu uczniów opublikowało napisane przez siebie recenzje
książek w dodatku Junior Media do
dzienników ogólnopolskich ,,Dziennik Bałtycki”, ,,Głos Wielkopolski”,
,,Dziennik Łódzki”, ,,Gazeta Wrocławska”, ,,Dziennik Zachodni”, ,,Gazeta
Krakowska”, ,,Kurier Lubelski”, a uczniowie otrzymali nagrody,
- udział w ogólnopolskim konkursie dziennikarskim ,,Świat według
Ciebie”,
- zorganizowanie szkolnego konkursu na najlepszy wywiad prasowy,
opracowanie regulaminu, sprawdzenie prac, opracowanie dyplomów i
ufundowanie nagród książkowych,
- otrzymywanie tytułu laureata w ogólnopolskim konkursie JUNIOR W
DRUKU,
- wyposażenie członków redakcji w legitymacje prasowe.
- współpraca z „Dziennikiem Zachodnim”.
„Gimnazjak” zajął III miejsce w konkursie
dziennikarskim w kategorii gimnazjum pod
patronatem Kuratorium Oświaty w Szczecinie na gazetkę poświęconą Januszowi
Korczakowi.
Opiekun szkolnej
gazetki uczestniczył finale OGÓLNOPOLSKIEGO
KONKURSU "INNOWACYJNY NAUCZYCIEL 2011" z programem „Jak
wzbudzić zainteresowanie szkolną gazetą?”.
W programie
,,Elementarz Korczaka” w zakładce ,,Wieści ze szkół” opublikowaliśmy artykuł
,,E-gazetka szkolna, czyli uczniowie piszą o Korczaku”, poświęcony
,,Gimnazjakowi” i zamieściliśmy w w/w miejscu wersję elektroniczną wydania
szkolnej gazety.
W zakładce
,,Szkolna gazeta” na stronie internetowej szkoły na bieżąco informujemy o
kolejnych wydaniach „Gimnazjaka” i jego sukcesach. Wzięliśmy udział w akcji
promującej czytelnictwo zorganizowanej przez JUNIORMEDIA.
W ,,Dialogach”
(miesięczniku zachodniopomorskim) opublikowaliśmy m.in. artykuł Agnieszki
Buczkowskiej ,,Patron naszych czasów- o św. Maksymilianie Marii Kolbe”-
,,Dialogi” nr 10/ 2012.Na łamach gazety ,,Kontakty” opublikowaliśmy 2 wiersze
uczennicy- ,,Czas uzdrawia wspomnienia”, ,,Moje podarunki”.
Opiekun
,,Gimnazjaka” opublikował w ,,Szkole z klasą 2.0” w dziale ,,Publikacje
nauczycielskie. Tworzenie Bazy 2.0” tekst pt. ,,Uczymy się ( i uczymy innych)
tworzenia szkolnej gazety”. Z materiałów korzystają nauczyciele w całej Polsce.
Wzięliśmy udział
w wszystkich edycjach konkursu ,,JUNIOR W DRUKU” ( konkurs ogólnopolski).
Jesteśmy laureatami wielu edycji konkursu. Za każdym razem otrzymaliśmy 250 sztuk darmowych egzemplarzy
,,Gimnazjaka”.
Cel założony
jest osiągnięty, a uczniowie zdobyli
nowe wiadomości i nabyli umiejętności
określone w podstawie programowej.
Aby zachęcić
uczniów do pracy w szeregach redakcji „Gimnazjaka”, co roku opracowuję projekt
edukacyjny, np. w bieżącym roku szkolnym zaproponowałam uczniom projekt „Radość pisania. Możność utrwalania.’’ Jestem redaktorem szkolnej gazetki.
Prowadząc zespół
redakcyjny, należy czuwać nad etycznymi zachowaniami: respektowaniem praw
autorskich, odpowiedzialnością za słowo, przedstawianiem źródeł informacji. W dobie szybkich wiadomości
internetowych i obecności portali społecznościowych, gazetka
w formie papierowego periodyku może nie cieszyć się popularnością wśród
odbiorców. Należałoby zadbać wtedy o wysoki poziom merytoryczny i edytorski.
Sądzę, że dla rodziców i przyjaciół
szkoły taka prezentacja możliwości dzieci i efektów ich pracy jest nadal atrakcyjna, napawa
dumą i
warto ją kontynuować.
Wykaz załaczników:
Wydrukowane
egzemplarze są kolportowane na terenie szkoły, wyłożone dla gości i osób
odwiedzających w sekretariacie i w miejscach ogólnodostępnych, rozdawane
podczas zebrań z rodzicami, dni otwartych, różnorodnych imprez środowiskowych,
odbywających się w szkole. Poza tym są dostępne w czytelni szkolnej, w
świetlicy i w pokoju nauczycielskim.
Materiały
archiwalne znajdują się w dokumentacji szkoły i na stronach szkoły.
Egzemplarze
„Gimnazjaka” są przekazywane do okolicznych szkół podstawowych.
Oto egzemplarze
„Gimnazjaka” w wersji elektronicznej:
Rok 2011
Rok 2012
Rok 2013
Rok 2014
Komentarze
Prześlij komentarz